Facebook Graph Search az új Google kereső?

Szerző: Dátum: jan 16, 2013 Kategória: Blog

A tegnapi nap nagy híre a megújult mySpace a Facebook Graph Search bejelentése. Persze egyből beindultak a találgatások, hogy ez mennyire fogja átalakítani a keresőmarketing szakik életét, a SEO mintájára máris jönnek az új rövidítések, úgy mint FEO, FSEO, FGSO és társai. Most picit lépjünk hátra, nézzük meg, mi történik és mi történhet. Szubjektív elmélkedés következik.

Harapjunk egymás lábába

A Google és a Facebook csatája nem új keletű. Többek között két nagyon fontos területet fed le a két oldal online életünkben: amikor keresünk valamit és amikor kapcsolatba lépünk valakivel, akit valamiért ismerősünknek nevezünk.

Mindkét terület óriási és üzleti szempontból sem elhanyagolható. Egyszerűen ilyen a “biznisz”: ahol sok embert tudsz megmozgatni, abban bizony pénz van. Persze a “sok embertől” a “pénzig” eljutni fontos köztes lépések megfelelő kialakítása szükséges.

Google+

Nyilván mindenki másra emlékszik vissza, számomra a két cég első komolyabb kóstolgatása akkor indult meg, amikor a Google kijött a Google+ szolgáltatással és megpróbálta újraértelmezni a közösségi élményt. Persze volt nem is egy olyan elem, ami igazából nem volt forradalmi, mondhatni egyszerű másolata a Facebook bizonyos részeinek, de olyan is akadt, amit igyekezett a Google tovább gondolni: a “körök” például számomra szimpatikus módon tette kezelhetőbbé a különböző ismerősöktől beérkező különböző információk feldolgozását. A funkció fontosságát talán az bizonyítja a legjobban, hogy a Facebook bizony lépett és javított az ismerősök csoportosíthatóságán. Lehet csűrni, csavarni, de szerintem ezzel egyértelműen elismerték a kék testvér háza táján, hogy a Google+ körök bizony Facebook tyúkszemre lépett.

Aztán ott van a like párjaként felfogható +1, ami például átterjedt a kereső találati listába, sőt az AdWords hirdetések is kaptak ilyen jelölési lehetőséget, ami aztán a hirdetések megjelenésére is kihatással lett. Végső soron a Google+ ezzel ott hozott többletet, ahová a Facebook keze már nem ér el: a Keresőbe.

Persze rögtön le kell írnom, hogy ott van a Bing-Facebook együttműködés, ami mellett nem igen lehet elmenni, de valahogy mégsem érzem azt a szinergiát ebben, mint a Google+ és a saját keresőjük esetében. Ennek lehetnek technológiai okai is nyilván, de valószínűleg üzleti érdekek is meghúzódhatnak, erre én nem tudom a választ.

Revans (?)

Facebook Graph SearchÉs akkor most itt vagyunk 2013 januárjában és a Facebook kijön egy Graph Search nevű okossággal, amit szerintem bölcsen zárt bétaként indít el és egyelőre csak angol nyelvűeknek.

Facebookon a keresőmező elég elhanyagolt terület volt mindig is: gyakorlatilag arra volt jó, hogy gyorsabban elnavigáljak egy-egy ismerősöm oldalára, de új ismerősök keresésére már kevésbé volt alkalmas. Amikor a Facebook a hirdetési rendszerében bevezette, hogy ebben a mezőbe is lehet hirdetéseket elhelyezni méghozzá úgy, hogy megadjuk, kikre keresve szeretnénk megjelenni, az első eredmények számomra azt mutatták, hogy kevesen használják ezt a kereső mezőt. Hiába célzott az ember nagy konkurenseket, koránt sem jött olyan mértékű elérés, mint a többi hirdetési eszközzel. Mondjuk ez így van a Google esetében is: a Keresőből elérhető volumen erősen véges, a Display Hálózat meg még itthon is óriási, de teljesen már arányokat érzek a Facebook esetében.

Most már kereshetünk egészen komplex kérdésekkel képeket, helyeket, ismerősöket érdeklődésük szerint. Egészen új közösségi élménynek tűnik elsőre ez a Graph Search. Mondhatnám, nekem tetszik, de tényleg. Mégis úgy érzem, hogy hasonlóan lila felhő övezi most még, ahogy hetekig, talán hónapokit tartott a Google+ körüli hacacáré, aztán igazából leült az is. Azóta a Google számos módon igyekszik minden erejével a Google+ szolgáltatásba terelni az embereket: a Hangout nagyszerű funkció lett szerintem, a helyi üzleti vállalkozásokat nyilvántartó cég adatbázisuk, a Google Helyek integrálása viszont az én torkomnak picit kényszerített falat.

A Facebook esetében is az az érzésem, hogy vastag ledöntendő fal lesz egy olyan emberi tényező, ami szerintem sokakat érint: a megszokás. Nekem most az az érzésem, hogy ez az újfajta kereső élmény egy ideig jó kis játékszer lesz, de aztán szépen visszatér mindenki a megszokott vonalak mögé.

Miért?

Vegyük e tekintetben két halmazba a Facebook felhasználókat: akik odafigyelnek arra, hogy kit jelölnek vissza, nincsenek sok ismerősök, de azokról tudja, hogy ki és akik valamilyen számomra érthetetlen vággyal igyekeznek minél több ismerőst begyűjteni, mert az a király.

Az első csoportba tartozók szerintem pontosan tudják, ki, milyen érdeklődéssel rendelkezik, legfeljebb régebbi ismerősök között lehet üdítő dolog új közös vonásokat találni. A képek keresése már más kérdés, ebben látok tartósabb lehetőséget is. A második csoportról az a véleményem, hogy nem nagyon fog ilyesmit keresni 1000 olyan ember között, akiket valójában nem is ismer. Pontosabban nem olyan arányban, hogy ez kitegyen egy komolyabb volument.

Lokál, lokál, lokál

Amiben viszont még érdekes lehetőségeket látok, azok a lokális keresések. Még Magyarországon is elmondható, hogy számos olyan területe van a keresésnek, amely erősen lokális elemeket is tartalmaz: szállást általában adott helyen keresünk, pizzát se Debrecenből szeretnék Budapestre rendelni, sőt. Színházba már akár nagyobb utat is felvállalok, de szerintem az emberek többsége ez is erős határvonalak közé teszi. Mozi, ebéd, állás, tanfolyam és még sorolhatnám azokat a területeket, amelyeknél nagyon fontos szempont, hogy én most éppen hol vagyok és ki van leginkább a közelemben.

Google vs Facebook

A helyek keresése pedig fontos terület lehet a Facebook életében, ahol a Google lábába tud harapni.

Ez viszont fontos üzenet lehet a cégeknek: egyszerűen elkerülhetetlen lehet idővel fent lenni a “fácsén” és ha nem is kommunikál az cég olyan aktívan, a Keresőben azért ott lehet. Persze még nem tudni, milyen pozícióban.

És akkor “máris” eljutottunk oda, ami engem, mint más cégek hirdetését kezelő emberke legjobban érdekel: hogyan kerülhetnek idővel hirdetések erre a felületre. Ehhez a jelenleginél szofisztikáltabb megoldásra lesz szüksége a Facebooknak. Nem lesz elég az a célzás, ahol érdeklődési kategóriákat adok meg vagy konkrét Facebook oldalakat célzok, ide bizony kulcsszavak kellenek majd, vagy olyan tágabb kategóriák, amelyek lefedik a különböző lokális kereséseket + a megfelelő helyre is korlátozhatóak.

Mindent egybe vetve, a kezdeményezés érdekes, de szerintem akkor okozhat komolyabb fejfájást a Google számára, ha a lokális kereséseket jobban le tudják fedni és jobban ki tudják szolgálni. No és persze nem mindegy, hogyan szeretne ebből a Facebook pénzt csinálni… és persze a Facebookon jelenlevő cégek… merthogy semmi sincs ingyen.

Szóljon hozzá!