A tökös, a török, a Google meg a KKV-k

Szerző: Dátum: feb 3, 2011 Kategória: Google AdWords

Idén első alkalommal rendezett összeröffenést a Google a magyarországi ügynökségek számára. A helyszín ezúttal a MOM Park volt, kaja, pia, jó hangulat és sok beszédtéma ez alkalommal is volt.

Képek by E-Z Foto Kft. - www.ezfoto.hu

Képek by E-Z Foto Kft. - www.ezfoto.hu

Kellemes csalódás csupán egy csipet PR-al

Az első előadást Rácz István tartotta az Árukeresőtől. Picit tartottam ettől az előadástól, de rá kellett jönnöm, hogy ezek inkább előítéletek voltak, kellemeset csalódtam.

Mivel nem kezelek külföldi kampányt és szerintem sok magyarországi ügynökség van ezzel így, mindig nagy érdeklődéssel olvasok és figyelek minden olyan írást és előadást, ami külföldi tapasztalatokat mutat be.

Megtudtuk például, hogy az Árukereső 5 országban folytat marketing tevékenységet AdWords hirdetéseken keresztül is. Ugyanazokra a kulcsszavakra nézve érdekes tapasztalat például, hogy míg Romániában kb. 20%-al alacsonyabb CPC árakat érnek el, addig a török és portugál piacon 100%, illetve 127%-al magasabb CPC árakkal dolgoznak ugyanazon kulcsszavakra.

CTR szempontjából is más eredmények születnek: Romániában 4% körüli eredmény mellett a török piacon 8%-os CTR is elérhető (azt sajnos nem jegyeztem le, hogy ez a nagy átlag-e vagy csak az általánosabb témájú, nagyobb volumenű kulcsszavak).

Az okokat kutatva arra a következtetésre jutottak, hogy míg a török piacon kevesebb hirdető nagyobb büdzsét mozgat meg, addig például a román piacon a kevésbé tudatos vásárolóknak tudhatóak be az eredmények.

Az Árukeresővel a vásárlási folyamat “információszerzés” szakaszában érik el a leginkább az érdeklődőket, ahol egyrészt általánosabb kulcsszavakra 4-20% CTR érhető el, és ahogy az talán sejthető, nagyobb forgalom hozható be alacsonyabb megtérülés (ROI) mellett.

Az AdWords API segítségével programozott módon figyelik a termék specifikus hirdetéseket, ahol az emberek már konkrét termékekre keresnek. Itt jóval magasabb ROI érhető el magasabb CTR mellett és az ütemezett programok segítségével mindig csak azokra a termékekre hirdetnek, amelyeknél a megtérülés az elvárt szinten tartható.

AdWords újdonságok

Ezt követően Vadász Illés, az AdWords csapat dublini munkatársa tartott bemutatót az elmúlt és előttünk álló időszak fontosabb újdonságairól.

Hamarosan a magyar hirdetők számára is elérhető lesz az automatikus szabályok funkció. Segítségükkel egy felhasználó legfeljebb 10 szabályt hozhat létre, amellyel automatizáltan reagálhatunk a fiók állapotainak változtatására: szükség esetén anélkül emelhetünk/csökkenthetünk a költségkereteken, CPC ajánlatokon, hogy ahhoz be kellene jelentkeznünk fiókjainkba és ellenőriznünk kellene az aktuális statisztikákat. Erről picit bővebben is szeretnék írni a közeljövőben.

A kizáró kulcsszólistákról és a megjelenített URL-ekről már én is beszámoltam, megtudtuk azonban, hogy hamarosan további módosítás várható a felső, kiemelt szakaszban látható AdWords hirdetések megjelenésében. Ha a hirdetések első sorában egy különálló, teljes mondatot írunk, a hirdetés első sora a címsor mellett fog megjelenni, kiegészítve a címsort. Ráadásul ez ugyanúgy link lesz, mint a címsor, így a felső szakaszban megjelenő hirdetések még inkább hasonlítani fognak az organikus találatokra. Ez szerintem egészen biztosan jó hatással lesz a statisztikákra és még inkább felértékelődnek a felső, kiemelt pozíciók a keresőben. A funkció élesedésekor pedig sok múlik majd azon, milyen gyorsan reagálnak a hirdetők a megfelelő(bb) hirdetési szövegek létrehozásával.

Sokak várakozásai teljesülnek a közeljövőben a régió és város szerinti célzás megjelenésével. A 19 megyén kívül közel 80 város egyéni célzása is elérhető lesz, ami nagyon jót tesz az olyan cégek hirdetéseinek, ahol a helyi célzás kiemelten fontos: éttermek, orvosok, fogászatok, villanyszerelők és más hasonló szolgáltatók hirdetései válhatnak pontosabban célozhatóvá a közeljövőben.

Bizonyos hirdetésbővítmények több interakciót biztosítanak a felhasználók számára, mielőtt a hirdetett oldalra érkeznek: a videók lejátszása, a kapcsolt térkép megjelenése lényegében ingyenes kattintások, amelyekért nekünk, hirdetőknek nem kell fizetnünk. Annak érdekében, hogy megismerjük, hogy a felhasználók hogyan viszonyulnak hirdetéseinkhez, hogyan használják őket, megtekinthetjük ezeket az ingyenes kattintásokat a Dimenziók fülön.

A Google és a KKV-k

A nap általam leginkább várt előadása a Google és “szövetséges” cégek KKV programjának bejelentése volt: Neten a cégem. A kampány célja, hogy a felmérések szerint nem kevés neten még meg nem jelenő magyar vállalkozást mozgósítsa és felhozza picit a 2011-es trendekhez

  • 6 hónapig ingyen weboldal
  • AdWords kuponnal ingyenes hirdetési lehetőség
  • Ingyenes banki szolgáltatások, inkluzíve netbank

És ebből nekünk, ügynökségeknek is profitálnunk kell. Szándékosan nem azt írtam, hogy profitálhatunk: az előadás után elhangzott kérdésekből számomra (is) az derült ki, hogy még mindig (talán magyaros módon) nem látunk sokszor az orrunkon túl. A lehetőségek helyett konspirációt és elvesző bevételi forrást látunk, pedig az előadáson elhangzott ismertető alapján most éppen minden ügynökségnek és cégnek azon kellene masszívan dolgoznia, hogyan kerekíthetnek ki ebből saját magának valami szép nagy sajtot (természetesen tisztelet a kivételnek!). Ide például még lehetne hirdetéseket megjeleníteni: http://www.google.com/search?q=neten+a+c%C3%A9gem

Ügynökségek árazásai

A nap záró akkordjaként Fehér Márton, az Online Marketing Akadémia képviseletében tartott előadást az ügynökségeknél előforduló árazási modellekről.

Az elsőként felvetett fix CPC áras konstrukciót én tűzzel-vassal irtanám:  a lényege, hogy adott CPC árra szerződünk az ügyféllel, és ha ennél alacsonyabb CPC árakat sikerül elérnünk, az lényegében a mi nyereségünk. Ez szerintem teljes mértékben ellentétes azzal, amit az AdWords és általában a PPC hirdetések jelentenek. Egyszerűen a PPC nem erről szól! Az ügyfelek nem látnak pontos statisztikákat, az ügynökségek nem érdekeltek semmiben, ami az ügyfél számára előnyös lehet. Mondhatok 100 Ft-os CPC-t, pedig az ügyfél már 15 Ft-al is lehet, hogy tudná futtatni az AdWords kampányokat.

Manapság a leginkább elterjedt árazás a havi költésből %-al számított jutalék. Ami mindenképpen jó ebben a felállásban, hogy az ügyfél felé bátran be lehet mutatni (sőt, szerintem kötelező) a pontos eredményeket, hátránya talán valóban az, hogy az ügynökség nem érdekelt abban, hogy a megfelelő megtérülést hozza. Én ezzel azért vitatkozok, mert az ügyfél megtartásához, a jó hírnév terjesztéséhez ez szerintem elengedhetetlen, vagyis igen is érdeke minden ügynökségnek a jó ROI elérése ebben a modellben is!

Ennek egyfajta mutációja, amikor egy ügynökség fix árlistával dolgozik: megvan a kampány tervezés költsége, a felügyelet fix havi díja, mindennek megvan a fix ára. Igazából nem tartom elvetendőnek ezt a konstrukciót, azonban az is nyilvánvaló, hogy más időt és erőforrást igényel egy komolyabb webshop kampányának felépítése és követése és más egy néhány terméket, szolgáltatást kínáló weboldal hirdetése. Kell-e ezt differenciálni az árakban? Ha igen, mi alapján? Kulcsszavak száma? Ha a kulcsszavak száma, akkor számít-e, ha 1000 kulcsszó van 10 témában vagy 1000 kulcsszó 3 témában? Vagy az egészet hagyni a fenébe és átalányt számolni: nagy projektnél bukunk, kis projektnél nyerünk?

Egyfajta ajánlott és követendő árazási konstrukcióként jelent meg a konverzió alapú árazás: azt állapítjuk meg, hogy mennyit ad nekünk a cég minden teljesült cél, minden megszerzett ügyfél, megrendelés, akármi esetén. Tény és való, hogy ez a leginkább ügyfélbarát megoldás: az ügynökségnek a lehető legprecízebben kell belőni a hirdetéseket, maximalizálni a megtérülést ahhoz, hogy minden forint a helyére kerüljön. Az ügyfél is jól jár, az ügynökség is, ha valóban jól dolgozik. Apróbetű? Azt talán mindenképpen megemlíteném, hogy a cég által forgalmazott termékre, az ügyfélszolgálatra, a kapcsolatkezelésre jó eséllyel nincs hatása az ügynökségnek. Mi van, ha én “szállítom” a potenciális megrendelőket, de azok fele elnyargal, amint meglátja a weboldalt vagy felhívja az ügyfélszolgálatot? Mi van, ha a termék egyszerűen nem eladható, hiába csili-vili, nem kell senkinek vagy nem kell elég embernek?

Bennem az előadás után egyfajta hibrid konstrukció alakult ki: % jutalékos vagy fix áras árakkal indul minden ügyfél, és ha 1-2 hónap után látható, hogy hozhatóak a konverziók és megfelelő az oldal, a cég, a cég kommunikációja, akkor áttérni a konverzió alapú árazásra.

Találkozások

A sok érdekes előadás mellett jó volt találkozni személyesen is Veletek (is) 🙂

Képek by E-Z Foto Kft - www.ezfoto.hu

Képek by E-Z Foto Kft - www.ezfoto.hu

Szóljon hozzá!