AdWords egyszerű kampány tervezési segédlet

Szerző: Dátum: Júl 26, 2011 Kategória: Google AdWords

Kisebb kampányok tervezésénél is hasznos segédeszköz az AdWords Szerkesztő (AdWords Editor), azonban kezdők számára talán túl nagy falat első nekifutásra és ami még fontosabb, nem vezeti szerintem kellőképpen a szűz kezet egy kampány létrehozásának lépésein.

Összeállítottam egy Google táblázatot, amelynek segítségével azoknak szeretnék segíteni, akik alapvetően kezdő szinten, akár csak most kezdenek ismerkedni a rendszerrel és szeretnének olyan fiók szerkezetet létrehozni, amely már első nekifutásra is kellően strukturált, jól csoportosított.

Határozottan nem A Módszert kínálom, nem az egyetlen és ultimate megoldást. Nem írom le, hogy “egyik barátom megnézte és azt mondta: neked elment az eszed, ha ilyen infóanyagot csak úgy ingyen osztogatsz” (illetve most leírtam, de persze nem igaz :-)) és nem fogok e-mail címet kérni, hogy letölthesd, mert ez nem (sem) Biblia, csak egy segédanyag, egyfajta megközelítés, ami véleményem szerint segít optimálisabb AdWords kampányt elindítani.

Nézzük most meg lépésről lépésre, hogyan kell használni.

0. lépés – Letöltés

Töltsd le a minta táblázatot a kezdéshez és vess rá egy pillantást, szerintem nem lesz túl komplikált. Három egyszerű lépésen megyünk végig, amelynek a végére egy szépen strukturált fiók szerkezetet alakítunk ki.

A minta táblázat a digitális fotókidolgozás témakörét használja konkrét példának.

1. lépés – Kulcsszóválasztó Eszköz

A hirdetések létrehozását sokan azzal kezdik, hogy beírnak néhány olyan kulcsszót, amelyet saját gondolataikban kapcsolnak a hirdetett termékhez, szolgáltatáshoz, azonban fontos kiemelnem, hogy a keresőben történő hirdetés során célszerű megismerni, hogy pontosan mit is írnak be az emberek a keresőbe, mi mindenre keresnek, ami kapcsolatos az általunk hirdetett termékkel/szolgáltatással és mire, ami nem releváns.

Ennek az első eszköze a Kulcsszóválasztó Eszköz, amelyet akkor is használhatunk, ha még nincs AdWords fiókunk.

Én azt javaslom, hogy első körben csak 1-2 kulcsszót írjunk be, így láthatóvá válik, melyek azok a mérhető keresési mennyiséggel rendelkező kulcsszavak, amelyekre keresnek az emberek.

Néhány jó tanács:

  • nem biztos, hogy az általánosabb megfogalmazású keresések a jók
  • nem biztos, hogy a legnagyobb forgalommal rendelkező kulcsszó hozza majd a legnagyobb bevételt: csak óvatosan!

A megjelenő eredmény lista is lehetőséget biztosít számunkra, hogy rendszerezzük a megjelenő találatokat, kihúzzuk, ami nem szükséges, én most mégis azt javaslom, hogy töltsük le a teljes listát, mert később még jól jöhet számunkra.

Kulcsszóválasztó Eszköz: kulcsszavak letöltése

Kulcsszóválasztó Eszköz: kulcsszavak letöltése

Klikkeljünk a táblázat felett megjelenő Letöltés gombra és válasszuk a Mind lehetőséget.

Nekünk most első körben csak az első oszlopra lesz szükségünk, a helyi kereséseket azonban hagyjuk meg támpontnak, mankónak.

Most jelöljük három különféle színnel a kulcsszavakat:

  • külön azokat, amelynek semmi köze hozzánk
  • külön azokat, amelyek ebben a formában nem kapcsolódnak hozzánk (ha például nem vállalunk expressz, 1 órás kidolgozást, akkor az “azonnali”, “azonnal”, “expressz” szavakkal kapcsolatos sorok ilyenek lesznek)
  • külön azokat, amelyek minden tekintetben megfelelnek

Opcionálisan megjelölhetünk olyan kulcsszavakat is, amelyek ugyan “jó” kulcsszavak, de a becsült keresési volumen magas, így első nekifutásra kérdéses, hogy az első körben vállalható napi költségkeretbe be fog-e férni, ha megjelenünk erre a keresésre is.

Kezdőként a kulcsszavakat mindig pontos egyezéssel vegyük fel, elkerülendő az esetleges csalódásokat. Kezdjük kicsiben és engedjünk a pórázon az alapján, amit az első napokban tapasztalunk, fokozatosan! Pontos egyezéssel veszünk fel egy kulcsszót, ha [ és ] jelek közé tesszük. Ilyenkor a hirdetés csak abban az esetben fog megjelenni, amikor az adott kulcsszót beírják az általunk megadott szórendben.

A teljes kulcsszólistát mindenképpen mentsük el, mert később, ha visszanézünk rá, lehet, hogy átértékelünk egy korábbi döntést és elfogadunk egy korábban kizárt kulcsszót.

2. lépés – Jó kulcsszavak értékelése

Egy külön fülre mentsük el azokat a kulcsszavakat, amelyekről úgy döntöttünk, hogy felhasználjuk.

A második lépés igazából lehet opcionális, attól függ, hogy mennyi időnk és energiánk van picit jobban utána nézni a konkurenciának.

Ha nem több száz kulcsszóról van szó, érdemes beírni őket egyenként a keresőbe és megnézni, kik is hirdetnek erre a kulcsszóra. Ezzel új konkurens oldalakat ismerhetünk meg és azt is megtudhatjuk, mások milyen előnyöket domborítanak ki. Nekünk célszerű lesz valami máson (jobb előnyön) elgondolkodni, ami elfér az AdWords hirdetések nyújtotta 25+35+35 karakteres korlátaiba.

Ha nagyon pengék vagyunk, akkor azt is megnézhetjük, mennyire kapcsolódnak a nem fizetett (ún. organikus) találatok hozzánk, mert ha esetleg nagyon eltérő oldalak jelennek meg, akkor lehet, hogy az mégsem olyan jó kulcsszó.

3. lépés – Csoportosítás, hirdetési szövegek

Az előző lépések is sok olyan szubjektív döntést igényeltek, a mostani pedig még inkább: a hatékony hirdetéshez célszerű kisebb csoportokra bontani a kulcsszólistát.

Miért?

Egy korábbi cikkemben már leírtam, hogy a keresőben történő hirdetés egyfajta kérdezz-felelek játék. A felhasználó feltesz egy kérdést és nekünk hirdetőként a legpontosabb választ kell adnunk.

A lehető legpontosabb válasz megfogalmazása pedig igazodik a feltett kérdés szóhasználatához.

Ehhez pedig célszerű csoportosítani a kulcsszavakat első körben szóhasználat szerint még akkor is, ha a cél oldal ugyanaz lesz. Ezzel más hirdetési szöveget jeleníthetünk meg akkor, ha valaki “akciós fotókidolgozás”-ra keres, mást a “digitális fotóelőhívás”-ra és megint más szöveget, ha “digitális fotókidolgozás”-t írt be.

A Google táblázat harmadik lapján minden csoport egy-egy oszlopot jelent. Célszerű egy-egy oszlopba maximum 8-10 kulcsszót felvenni, de ez persze nem kötelező szám, csak e felett érdemes megnézni, nem-e lehetne még tovább bontani egy 20-30 szavas listát.

Minden oszlopba létrehoztam helyet három hirdetési szöveg változatnak. Célszerű minden hirdetéscsoportba legalább két változatot megfogalmazni, néha már az is perdöntő változtatás, ha felcseréljük a hirdetés első és második sorát (persze csak, ha ennek szemantikailag is van értelme)

A hirdetési szöveg mellett a táblázat kalkulálja, hogy milyen hosszú a beírt szöveg, így ügyelhetünk a címsor 25 karakteres, illetve a leírás sorok 35-35 karakteres korlátjára is. Ha netán valahol túllépjük a limitet, az adott cella melletti szám pirosra vált.

Remélem sokaknak hasznos lesz ez a kis segédlet és többeknek segít majd ráérezni a jól strukturált AdWords fiók létrehozásának egy lehetséges mikéntjére.

Szóljon hozzá!