Expanded Broad Match: a nagyon általános egyezés – 1. rész

Szerző: Dátum: Júl 3, 2009 Kategória: Google AdWords

Nézzük meg egy kicsit közelebbről, hogyan is működik az AdWordsben az Általános egyezés, amelyről talán sok hirdető nem is tud, vagy nem ismeri kellőképpen. Nézzük meg, mit is kell tudni erről az egyre tágabb értelemben vett általánosságról ahhoz, hogy javítani tudjuk kampányaink teljesítményén.

Általános, Kifejezés, Pontos… mi van?

Sok AdWords hirdető nem is tudja, hogy a kulcsszavakat, amelyeket beírnak a kulcsszó listába, hogyan egyezteti a Google azzal a keresési szöveggel, amit az emberek beírnak a keresőbe. Ez miatt sok hirdető nem is tudja, hogy az alapértelmezett Általános egyezés olyan megjelenéseket eredményezhet, amelyeket nem is szándékozott előidézni.

Egyszerűen csak felsorolják azokat a kulcsszavakat, amelyek szerintük kapcsolódnak az általuk képviselt szolgáltatásokhoz, termékekhez és jóllakottan hátradőlnek a székben, mint aki jól végezte dolgát. Az csak később derül ki – jellemzően tapasztaltabb szaki bevonása után -, hogy olyan keresésekre is megjelentek hirdetéseik, amelyekre nem is gondolták volna.

Nem szeretnék belemenni abba, hogy részletesen ismertetem az összes egyezési lehetőséget, erre (is) van egy kitűnően illusztrált AdWords súgó oldal. Aki őszintén magába nézve úgy érzi, hogy nem tudja, miről van most szó, az tanulmányozza át az imént linkelt AdWords oldalt, mielőtt tovább olvas.

Most pedig nézzük meg kicsit közelebbről az általános egyezést: vajon áldás vagy átok, ha ismerjük a pontos működését?

Néha áldás

Amikor mindenféle idézőjel és szögletes zárójel nélkül írunk be a kulcsszó listába egy kulcsszót, általános egyezéssel fogja felhasználni az AdWords. Ha például a nyaralás budapesten kifejezésre hirdetünk általános egyezéssel (vagy ha nem adunk meg illesztési típust), akkor hirdetésünk akkor is meg fog jelenni, ha más sorrendben adja meg emberünk a Google keresőben ezt a két szót: budapesten nyaralás.

Megjelenik, ha a két szó bármelyikére kerestek rá, vagyis külön a budapesten és külön a nyaralás keresésre is. Ide tartoznak még a többes számú alakok is: nyaralások budapesten. Lehet bármilyen más szó vagy szavak az általunk megadott kifejezés előtt, után vagy közte: olcsó nyaralás budapesten, nyaralás budapesten hotelben, nyaralás valahol budapesten.

Eddig követhető? No, akkor csavarjunk még rajta egyet: azzal, hogy megadtunk a nyaralás budapesten kifejezést a kulcsszó listában, akkor is megjelenik hirdetésünk, ha az emberek ennek szinonimáira keresnek vagy más, ún. releváns variációkra keresnek. Hogy ez mit jelent?

Ez az, amit nagyon nehéz megfogni és hirtelen egy valós példát írni, de jó eséllyel megjelenik a hirdetés a nyaralás pesten, nyaralás budán keresésekre, rosszabb esetben más városokkal párosítva a nyaralás szóra. Mégis mikor jó nekünk, ha egyetlen kulcsszóra ilyen sok keresésre megjelenik hirdetésünk?

Ha a cél az, hogy minél több forgalmat irányítsunk weboldalunk felé akár annak árán is, hogy olyankor klikkelnek a hirdetésünkre, amikor nem is tudunk megfelelő, releváns tartalmat megjeleníteni az adott kereséshez. Gondolok itt arra, hogy ha budapesti nyaralási lehetőségeket listázunk a hirdetésre klikkelve és az általános egyezés miatt emberünk éppen Budakeszin keres szállásokat, akkor nem feltétlenül fog neki tetszeni, ha budapesti szálláshelyeket kap a klikkelés után. Persze lehet az is érv, hogy sebaj, ott az oldalamon a kereső, majd beírja, hogy Budakeszi és le van tudva, arra azért mernék fogadni, hogy az így megszerzett látogatók nagyobbik százaléka ész veszejtve klikkel majd a böngésző Vissza gombjára.

És ezzel sajnos el is fogytak bennem az érvek, amelyek a broad match használata mellett szólnak és ha jobban megnézzük, a Google háza táján sem tudnak sokkal több érvet összegyűjteni azon felül, hogy kényelmes. Csak hát a kényelemnek időnként nagy ára van.

A következő részben megnézzük, milyen fontos buktatói lehetnek az általános egyezés használatának.

3 Hozzászólások

  1. Google vs Bing és a Halong öböl - az Index szerint | DuracellTomi Google blogja
    2009. augusztus 5. szerda

    […] talán kiegészítenék. Nem tartom magam elvakult Google rajongónak. Vannak hibái a rendszernek, időnként nem is kis problémák, amik miatt jellemzően újra és újra felmerül a hirdetők körében a kérdés: az AdWords egy […]

  2. Kampány optimalizálás: rendszerezz, csoportosíts, ellenőrizz! | DuracellTomi Google blogja
    2010. március 30. kedd

    […] Több AdWords fiók áttekintésekor tapasztaltam már, hogy nem nagyon használják ki az AdWords fiókok szerkezeti lehetőségeit. Többnyire 1-2 hirdetéscsoportot látok témában eltérő kulcsszavakkal egy listában. Az csak további problémát jelenthet, ha egyszerűen az általános egyezéssel indulnak. Persze, el lehet indulni vele, fel lehet vele térképezni további kulcsszó ötleteket, azonban hosszú távon nem biztos, hogy szerencsés egy-egy szóból álló kulcsszavaknál. […]

  3. Módosított általános egyezés (modified broad match): vissza a gyökerekhez | DuracellTomi Google AdWords blogja
    2010. május 12. szerda

    […] már fejtegettem, miért lehet veszélyes és költség zabáló ez az ún. kiterjesztett általános egyezés. Ha például az “európai vakáció” szóra hirdetünk, megjelenhet hirdetésünk a […]

Szóljon hozzá!