Hirdetések érdeklődés alapján

Szerző: Dátum: Már 12, 2009 Kategória: Google AdWords

Mostanra már minden bizonnyal mindenki olvasta, több oldalon, így az AdWords Magyarország blogon is megjelent a hír: a Google új technológiát tesztel, amellyel a Google hirdetéseket megjelenítő oldalak segítségével monitorozza a látogatók aktuális érdeklődési körét és ennek megfelelően jelenít meg hirdetéseket.

A Google féle fekete doboz

Az ún. tartalmi hálózattal első sorban az a gondja sok hirdetőnek, hogy egy nagy fekete doboz: a Google meghatározza, hogy a megjelenítő oldalnak mi lehet a témája, mi a leginkább releváns néhány kulcsszó és ez alapján keres megfelelő hirdetést az AdWords hirdetéscsoportok között.

Bár sok helyen azt olvasom, hogy ilyenkor a kulcsszavak egyfajta “átlagát” veszik és ez alapján döntik el, hogy az adott hirdetéscsoport releváns-e és főleg mennyire releváns az adott oldalra nézve, én azt tapasztalom, hogy nagyon is kivesznek egy-egy kulcsszót a hirdetéscsoportból, így például a címsorokba illesztett {KeyWord} elem is nagyon szépen működik a tartalmi hálózaton megjelenő hirdetéseknél.

Azt viszont már nem látni, hogy a hirdetésünk valójában milyen kulcsszóra is jelent meg. Egy szó, mint száz, más világ ez a tartalmi hálózat, (jóval) alacsonyabb CTR, valamivel magasabb CPC, vannak, akik egyenesen pénznyelőnek titulálják. Ez talán részben igaz is.

Talán ennek is köszönhető, hogy a Google igyekszik minél relevánsabb hirdetéseket megjeleníteni ezeken a helyeken is. Egyik ilyen próbálkozása ez az érdeklődés alapú célzás.

Hogyan működik ez az elhelyezés alapú technológia?

Számtalan weboldalon jelennek meg Google hirdetések. A weboldalba illesztett javascript kód segítségével a Google kielemzi a hirdetés szövegkörnyezetét, ez eddig sem volt másként. Azonban elhelyez egy jelölést a böngészőben, amivel ugyan anonim módon, de mégis azonosítható lesz a látogató akkor, amikor egy másik olyan weboldara megy, ahol szintén Google hirdetések jelennek meg.

A jelölő cookiet a Google saját domainjéról meghívott oldal tárolja a böngészőben, így az mindig valamilyen *google* domainhez lesz kötve, ha pedig egy másik weboldal ugyanúgy hivatkozik egy hirdetést megjelenítő javascript kódra, akkor a böngésző ugyanúgy elküldi a sütit ugyanannak a *google* domainnek, ahonnan előzőleg, egy másik weboldallal kapcsolatban fogadta.

Innentől már csak egy lépés tárolni, hogy az egyes hívásoknál milyen kulcsszavakra jelent meg hirdetés, vagyis írható olyan program, ami kielemzi, éppen milyen témájú weboldalakat böngészünk. Ha 10 oldalból 8-on matracokat keresünk, akkor a másik kettőn is matracokat hirdet majd a tartalmi hálózat akkor is, ha az a két oldal gazdasági hírekkel vagy éppen Google hírekkel foglalkozik.

Mi van az adatvédelemmel?

Jogvédő szervezetek máris kifejezték aggodalmukat a témával kapcsolatban. Számomra vegyes gondolatokat szül ez a megoldás: technikai oldalról nézve valóban hatékony, egyszerű és mégis nagyszerű. A másik oldalról nézve viszont kiráz a hideg, ha tudom, hogy AdSense hirdetéssel megtűzdelt oldal van a neten és hogy mindegyik mögött ott van a Nagy Testvér és bőszen jegyzetel. Nem név szerint, de az arcomra azért emlékezni fog holnap is…

Ami azért megnyugtató, hogy rendelkezésre állnak azok az eszközök, amivel kontrollálhatjuk a folyamatot. Az Ad Preferences Manager eszközzel mi magunk határozhatjuk meg érdeklődési körünket, megtekinthetjük a tárolt cookie tartalmát, de le is tilthatjuk az egész funkciót, így a Google innentől nem tárolja az érdeklődési körünket szemléző jelölőt.

Na persze, ha az ember összeesküvés elméleteket akar gyártani, akkor akár odaáig is elmehet, hogy ez csupán a látszat… Letiltjuk, de ettől még gyűjti tovább… Erre azt tudom mondani, hogy az aggodalom talán jogos, de valljuk be, nem tenne jót egy ilyen méretű és mértékű vállalt számára, ha bizonyíthatóan kiderülne, mennyire nagy testvér 🙂

Szóljon hozzá!