Hirdetésrotáció: tévhitek az egyenletes megjelenésről

Szerző: Dátum: jún 30, 2009 Kategória: Google AdWords

Múlt héten egy nagyon érdekes és tanulságos cikk jelent meg a Search Engine Journal blogon, amelyben tisztába teszik, mit is jelent pontosan az AdWords kampányok beállításainál az egyenletes hirdetésrotáció.

Mi is az a hirdetésrotáció?

Amikor létrehozunk egy AdWords kampányt, nagyon fontos, hogy ne csak egy hirdetési szöveget írjunk egy-egy hirdetéscsoportba. Legyünk kreatívak, írjunk legalább kettő, de sokkal inkább három hirdetésszöveget, amelyek lehetőség szerint azon felül, hogy megfogalmazásukban kapcsolódnak a kulcsszó listában szereplő szavakhoz, egymástól tartalmukban azért eltérnek. Értem ez alatt, hogy nem feltétlenül arra kell most gondolni, hogy más szórenddel hozunk létre több hirdetés szöveget (bár akár ez is lehet egy stratégia).

Ha ezt megtesszük, megadhatjuk a rendszernek, hogy a különféle hirdetés variációkat milyen módon jelenítse meg a rendszer. A beállítást a kampányok Beállítás fülén módosíthatjuk:

Hirdetésrotáció beállítása

Hirdetésrotáció beállítása

Két lehetőség közül választhatunk:

  • Optimalizálás: ez az alapbeállítás, ilyenkor azt a hirdetésváltozatot jeleníti meg a rendszer gyakrabban, amelyek jobban teljesítenek
  • Egyenletes: ezt szeretném most kicsit részletesebben leírni

Az egyenletes hirdetésrotáció egyenlő megjelenést eredményez

Nem igaz! Valójában az egyenletes hirdetésrotáció ugyanannyi aukcióban indítja el a hirdetéseket!

Sokan élnek abban a tévhitben – és igen megvallom, én is félreértelmeztem korábban -, hogy ha egyenletes hirdetésrotációt állítanak be, akkor minden hirdetés egy hirdetéscsoporton belül ugyanolyan arányban fog megjelenni. Pedig csak kicsit utána kell olvasni 🙂

Az AdWords nem csak a kulcsszavakhoz rendel minőségi mutatót, hanem például a hirdetésekhez is. A hirdetés korábbi átkattintási aránya, a szöveg kapcsolata, relevanciája a kulcsszavakkal és a céloldallal ugyanúgy befolyásolja egy konkrét hirdetés minőségi mutatóját, ahogy a kulcsszavaknál már megismertük.

Az eltérés a hirdetések megjelenésében egyenletes hirdetésrotáció mellett első sorban akkor jelentkezik, ha két hirdetés minőségi mutatója nagyon eltér: az egyik hirdetés jó, a másik rosszabb minőségi pontszámmal rendelkezik. Az első hirdetés több aukciót fog megnyerni, többször láthatja a keresést indító felhasználó a találati lista első oldalának valamelyik pozíciójában.

Ha a második hirdetés minőségi pontszáma nem teszi lehetővé az első oldalon való megjelenést, akkor azoknál az aukcióknál, azoknál a kereséseknél, ahol ez a gyenge hirdetés jelenne meg, valójában nem fog megjelenni, csak a második oldalon. Ha viszont a felhasználó megtalálja az első oldalon, amit keresett, akkor a második oldalra már nem jut el, így nem jelenik meg a hirdetés.

Összefoglalva tehát egyenletes hirdetésrotációnál ugyanannyiszor próbálja megjeleníteni a hirdetéseket az AdWords, azonban nem biztos, hogy minden esetben meg is fog jelenni.

Ennek következménye lehet, hogy egyenletes hirdetésrotációnál a hirdetéscsoport összességében kevesebb megjelenést kap, mint optimalizált esetben, így csökkenhet a CTR és ezáltal hosszabb távon akár a minőségi mutató! Ha tehát azt látjuk, hogy egyenletes hirdetésrotáció mellett nagyon eltér a hirdetés variációk megjelenése, akkor vagy cseréljük le a kevesebbszer megjelenő hirdetést egy másik szövegezésűre, vagy kapcsoljuk be az optimalizált megjelenést!

Szóljon hozzá!