Hogyan hirdessünk, vagy éppen hogyan ne

Szerző: Dátum: aug 25, 2010 Kategória: Google AdWords

Többször hallottam már a kérdést: hogyan hirdessünk AdWordsben. Néha egyszerűbb bemutatni, hogyan ne. Pontosabban hogyan nem javasolt, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy nem vezet jóhoz. Nem akarok Ádámtól-Évától elindulni, inkább csak rámutatni néhány lehetséges problémára egy konkrét esetben.

Szerelőt kerestem egy franciaágyhoz…

Én elmentem a vásárba…

Előre bocsátom, a megfelelő kulcsszó – a bútorasztalos – eleinte azért nem volt nálam opció, mert valamiért számomra az asztalos alapvetően fával dolgozik, én pedig a fémből készült, hátsó emelő részen történt amortizációt szerettem volna pozitív irányba befolyásolni 🙂

Így hát elindultam ágy javítással foglalkozó oldalakat keresni lehetőleg Budapest vonzáskörzetben:

Ágy javítás Budapest: lehet, hogy inkább új ágyra vágyom? :-)

Ágy javítás Budapest: lehet, hogy inkább új ágyra vágyom? 🙂

Jól látható, hogy egyik hirdetés sem kapcsolódik a javításhoz, viszont 49 ezerért vehetek új ágyat a BioHome-nál. Ezek a hirdetők valószínűleg az “ágy” kulcsszóra hirdetnek minden további szó nélkül kifejezés vagy általános egyezéssel. Ez még önmagában nem baj!

Megnéztem, milyen kapcsolódó keresések jöhetnek szóba az ágy szóhoz:

Olyan kifejezéseket kerestem szándékosan, amelyek nagy valószínűséggel nem hoznának potenciális vásárlókat egy olyan weboldalra, ahol új ágyakat értékesítenek. Látható, hogy a “használt ágy” vagy az “ágy matrac” forgalma eltűnik szimplán az ágy mellett, de mi van, ha össze tudunk szedni még néhány olyan kulcsszót, amit kizáró kulcsszóként alkalmazva megakadályozhatnánk, hogy olyanok számára jelenjen meg hirdetésünk, akikből kisebb valószínűséggel lesz ügyfél? Sok kicsi sokra megy ebben az esetben is…

Miért olyan fontos ez?

Ha 100 megjelenésből 10-szer klikkelnek hirdetésünkre, akkor az ugyebár 10%-os átkattintási arányt jelent. Ha ez a 10 kattintás 200 megjelenéshez tartozik, akkor máris megfeleztük, lerontottuk hirdetésünk teljesítményét.

No de ez meg miért baj, ha nem kellett fizetni a felesleges megjelenésekért? Azért, mert a hirdetések teljesítménye – többek között – meghatározza a kulcsszavak és hirdetések minőségi mutatóját. A minőségi mutató pedig alapvetően meghatározza, melyik pozíciókban jelenünk meg és mennyit fizetünk a kattintásokért. Visszatérve az előző példához, ha 100 megjelenéshez társul 10 kattintás, akkor akár olcsóbb is lehet ez a 10 kattintás, mint az a 10, amit 200 megjelenéshez produkál a hirdetés.

Ez azért lehetséges, mert a jobban teljesítő hirdetést jobban favorizálja a rendszer, jobb minőségi mutatót rendel hozzá és ezáltal olcsóbb kattintási árat követel meg tőlünk ugyanazért a hirdetési pozícióért.

Akár “ágy szerelő”-t kerestem, akár poénból rákerestem az “ágy matrac” kifejezésre, több oldal is megjelent újra a már megismertek közül. Érdekes módon a “használt ágy” keresésre viszont nem, ami jó pont. Vagy nagyon unta már a Google keresője, hogy beazonosíthatatlan minta alapján mindent kerestem, ami ággyal kapcsolatos vagy a “használt” szó szerepel sokak kizáró kulcsszó listájában 🙂

Tanulságok

Egy AdWords kampányt mindig finomítani kell. Főleg, ha most kezdtük el. Még egy edzett szakembernek is idő kell, mire egy számára ismeretlen területen meg tudja határozni, mik azok a kifejezések, amelyekre jó minőségű látogatókat lehet szerezni és mik azok a szavak, amelyeket ki kell zárni a hirdetéscsoportokban, kampányokban.

Én sem gondoltam volna például, hogy egy Kyocera TK-330 típusú toner hirdetésekor belefutok abba a problémába, hogy létezik egy Dell TK330 akkumulátor is 🙂

Viszont ellenőrizni kell rendszeresen, milyen olyan keresésekre jelentünk meg, ahol klikkeltek, de igazából nem valószínű, hogy vásárolni jöttek.

Néha az is jó kezdet, ha szánunk arra időt, hogy végig gondoljuk, mit nem árulunk azzal kapcsolatban, amit egyébként árulunk 🙂 Például fényképezőgép kereskedőként lehet, hogy nem adunk semmit sem ingyen, nem árulunk külön kézikönyvet, angolosan manual-t, drivert és szoftvert sem lehet letölteni oldalunkról, és se fórum, se használt változat nem érhető el oldalunkon.

Szóljon hozzá!