Kampány optimalizálás: keresési lekérdezés eredményessége

Szerző: Dátum: máj 9, 2009 Kategória: Google AdWords

Ha nem szeretnénk, hogy az AdWords költéseink az egekbe szálljanak, meg kell néznünk, milyen kulcsszavakra hirdetünk, ezek közül melyek a leginkább költségesek és mennyit is hoznak a háznak. Azon túl, hogy a konverziókövetéssel ellenőrzés alatt tartjuk a ROI-t, vagyis a megtérülést, érdemes időről időre megnéznünk, milyen keresésekre jelennek meg hirdetéseink. Lehet, hogy találunk jó néhány olyan klikkelést, amelyre nem is biztos, hogy meg szerettünk volna jelenni. Ebben a kampány optimalizálásban segít nekünk a keresési lekérdezés eredményessége jelentés.

A kulcsszó illesztés fontossága

Alapvetően három beállítás közül választhat a hirdető, amikor felvesz egy kulcsszót egy hirdetés csoport kulcsszó listájába: az alapértelmezett Általános (Broad) és Kifejezés (Phrase) illesztés során olyan keresésekre is megjelenhetnek hirdetéseink, ahol a felhasználó bővebb kulcsszóra keresett. Ha például a “kenyérsütő gép” kulcsszóra hirdetünk Kifejezés egyezéssel, megjelenünk az “ipari kenyérsütő gép” vagy a “házi kenyérsütő gép”, de Általános egyezéssel még a “kenyérsütő ipari gép” és “kenyérsütő házi gép” keresésekre is.

Amennyiben mi az otthoni kisgépet hirdetjük, az “ipari” változatra nem érdemes megjelennünk, hacsak nem arra megy ki a játék, hogy minél több ember találkozzon a nevünkkel, weboldalunk címével. Én most abból indulok ki, hogy eladni szeretnénk, ezért felesleges megjelennünk olyan felhasználónak, aki nem az otthoni kenyérsütés rejtelmeibe szeretne elmélyedni.

Az “ipari” szót persze könnyedén felvehetjük negatív kulcsszóként, így a problémát megoldottuk, de nézzük meg, hogyan juthatunk el eddig a megoldásig, ha nem triviális az, hogy mi mindent írhatnak be a Google keresőjébe a felhasználók.

Ismerjük meg a keresési szokásokat

A keresési szokások megismerése kulcsfontosságú lehet a kampányok optimalizálása során. Jó volna tudni, milyen szóösszetételeket használnak a kereső emberek, amire aztán klikkelnek is, hogy eljussanak az általunk megadott weboldalra.

Akik nem mélyedtek el kellőképpen az AdWords lehetőségeibe, azok talán észre sem vették eddig a keresési lekérdezés eredményessége jelentést, amit pontosan ennek felderítésében segít nekünk.

Klikkeljünk a Jelentések fülön a Jelentés létrehozása parancsra:

Jelentések fül az AdWordsben

Jelentések fül az AdWordsben

Válasszuk a keresési lekérdezés eredményessége jelentést:

Keresési lekérdezés eredményessége jelentés

Keresési lekérdezés eredményessége jelentés

Ez után könnyedén beállíthatjuk, mely kampányokhoz, esetleg hirdetés csoportokhoz szeretnénk lekérdezni az adatokat, illetve megadhatunk egy időszakot is, amit vizsgálni szeretnék. Javaslom, hogy lehetőség szerint egyszerre egy kampányra futtassuk le egyszerre ezt a lekérdezést, de még jobb, ha csak egy-egy hirdetés csoportra tesszük ezt, mivel elég sok, egymástól független adattal találjuk szemben magunkat, ha egy nagy masszába kérjük le az összes hirdetett termékünk keresési eredményességét.

A jelentés nevébe célszerű beírni a kampány és/vagy a hirdetés csoport nevét is, hogy ha visszanézzük eddigi jelentéseinket, meg tudjuk különböztetni az egyes kampányok optimalizálásához készített eredményeket.

Az eredmények kiértékelése

Nézzük meg, mit tartalmaz az elkészült jelentés:

Keresési lekérdezés eredményessége jelentés kiértékelése

Keresési lekérdezés eredményessége jelentés kiértékelése

A számunkra legfontosabb két oszlop a “Keresési lekérdezés” és a “Keresési lekérdezés egyeztetési típusa”. Nagyon fontos: ebben a jelentésben csak azok a keresések jelennek meg, amelyek hatására nem csak megjelent hirdetésünk, de klikkeltek is rá! Ha ezt nem tartjuk szem előtt, könnyen tévhitekbe ringathatjuk magunkat!

Láthatjuk, hogy a “kenyérsütés” kulcsszóra megjelent hirdetésünk és klikkeltek rá, amikor valaki a “gépi kenyérsütés” keresést futtatta le, illetve megjelentünk és klikkeltek is, amikor a “házi kenyérsütés” keresést indította el.

Azt közvetlen nem látjuk sajnos, hogy melyik kulcsszavunk idézte elő a megjelenést, de egy jól karbantartott kulcsszó listával rendelkezünk, akkor nem lehet nehéz kitalálni. Ebben segít a második említett oszlop: itt láthatjuk, hogy milyen egyezés típusra jelent meg a hirdetés: minket csak az “Általános” és “Kifejezés” érdekel, mert a “Pontos” egyezésnek pontosan az a lényege, hogy egzakt mi adjuk meg betűről betűre, milyen keresésre szeretnénk megjelenni.

Vessünk egy pillantást a képen látható első sorra: 2 további egyedi lekérdezés. Elég rejtélyes, nem igaz? Sajnos azt kell, hogy mondjam, ilyennel mindannyian találkozunk és fogunk is találkozni. A történet lényegét egy AdWords chat transscript foglalja nagyon jól össze: azokat a lekérdezéseket, amelyek az egészhez képest kis számmal fordultak elő, nem tartalmazza ez a jelentés. Ez azt jelenti, hogy nem minden felhasználó által beírt keresést fogjuk látni ebben a listában, azonban csak azok maradnak ki, amelyek amúgy is kevés költést és klikkelést hoztak az egész kampányhoz képest.

UPDATE: 2009. május 20-tól javítottak a keresési lekérdezés eredményessége jelentésen!

Lesz ez még jobb is

Az egyre szélesebb körben tesztelés és fejlesztés alatt levő új AdWords felület jelentős változásokat fog hozni a Google hirdetések életében. A sok érdekes és hasznos változások egyike, hogy ezt a jelentést közelebb hozzák a kampánykezeléshez, így közvetlen a Kulcsszó fülről indulva lehet majd elemezni a felhasználók kereséseit, keresési szokásait. Ehhez kapcsolódóan érdemes megnézni ezt a YoutTube videót az 51. másodperctől: http://www.youtube.com/watch?v=YhDbG45HD30

2 Hozzászólások

  1. Javított "Keresési lekérdezés eredményessége" jelentés | DuracellTomi Google blogja
    2009. május 20. szerda

    […] is olyan régen írtam a keresési lekérdezés eredményessége jelentésről és annak használatáról. Ezzel kapcsolatban jelent meg ma egy örömteli hír mind […]

  2. Expanded Broad Match: a nagyon általános egyezés - 2. rész | DuracellTomi Google blogja
    2009. november 7. szombat

    […] No, hát valami hasonló játékot űzhet velünk a rendszer, ha nem figyelünk oda kampányainkra például a keresési lekérdezés eredményessége jelentéssel. […]

Szóljon hozzá!