Kampány optimalizálás: rendszerezz, csoportosíts, ellenőrizz!

Szerző: Dátum: Már 30, 2010 Kategória: Google AdWords

Több AdWords fiók áttekintésekor tapasztaltam már, hogy nem nagyon használják ki az AdWords fiókok szerkezeti lehetőségeit. Többnyire 1-2 hirdetéscsoportot látok témában eltérő kulcsszavakkal egy listában. Az csak további problémát jelenthet, ha egyszerűen az általános egyezéssel indulnak. Persze, el lehet indulni vele, fel lehet vele térképezni további kulcsszó ötleteket, azonban hosszú távon nem biztos, hogy szerencsés egy-egy szóból álló kulcsszavaknál.

Mostani cikkemmel azok számára szeretnék néhány gyakorlati tanácsot adni, akik kisebb AdWords kampányokkal már dolgoznak a keresőben, első sorban kezdő szinten, mert ez még csak a kezdet és nem a vég… 🙂

Első lépés: legyen rend a saját portánkon

Amikor azt látjuk, hogy költségeink az egekbe szöknek, a minőségi mutatónk pedig egyre csak hanyatlik, érdemes átnézni, milyen kulcsszavakra is hirdetünk, és ezek mennyire harmonizálnak a hirdetés szövegével, illetve a cél URL-el megadott oldalunknak a tartalmával.

Első körben célszerű megnézni, kellően strukturált-e weboldalunk. Nézzük meg, nem-e lehet témák szerint jobban csoportosítani az oldalak tartalmát. Ha például termékek értékesítésével foglalkozunk, győződjünk meg arról, hogy a kategória listák és egyéb navigációs elemek segítségével több szempont szerint is el lehet-e érni a termékeket: gyártó / márka (brand), méretek, színek, termék típusok, új, régi, használt, célközönség (férfiaknak/nőknek/gyerekeknek/fiataloknak), stb.

Szolgáltatásokat kínáló oldalon is célszerű végiggondolni, minden szolgáltatásnak külön aloldala van-e vagy ömlesztve pakoltunk fel mindent egy széééééép hosszú oldalra. Találkozott már ilyen hosszú oldalakkal? Végigolvasta? Ellenőrizzük, megfelelően csoportosítottuk-e szolgáltatásainkat!

Miért szükséges mindez? AdWords kampányaink kialakításakor kövessük a jól kialakított honlap struktúránkat. Tekintsünk úgy a rendszerre, mint egy kérdezz/felelek játékra: a felhasználó a keresőben kérdez valamit, nekünk olyan választ kell adunk, ami szövegében (mind a hirdetési szövegben, mind a céloldalon) pontosan az ő kérdésére adja meg a releváns választ. Férfi cipőt keres? Legyen egy terméklistánk, ahol férficipőket listázunk mérettől, színtől függetlenül. Fekete férficipőt keres? Legyen egy olyan terméklista szűkítésünk, ahol csak fekete férficipőket kínálunk. 43-as cipőket keres valaki? Adjunk neki csak 43-as cipőket.

Nem jó válasz, ha a főoldalra visszük, hogy aztán ott kikeresse, ami neki kell. Tegyük az orra elé pontosan azt az aloldalunkat, amelyik az ő kérdésére nyújt tökéletes választ.

Második lépés: kulcsszavak elemzése

Nézzük át meglevő kulcsszó listáinkat. Készítsünk elő egy papírt vagy egy üres dokumentumot gépünkön, hogy tervezni tudjuk a struktúrát, mielőtt nekilátnánk a konkrét átalakításoknak.

Gyűjtsük össze az összes kulcsszót egy listába, amit eddig felvettünk a különböző hirdetéscsoportokba. Most még ne foglalkozzunk azzal, hogy mennyire klikkelnek egy-egy kulcsszóra, mert az optimalizálás hatására lehet, hogy olyan mértékben változik egy-egy kulcsszó teljesítménye, hogy az már megfelelő céljaink elérésére.

Harmadik lépés: hirdetéscsoportokra bontás

Ezen a ponton tehát van egy ömlesztett kulcsszó listánk.

Vessük össze weboldalunk szerkezetével. A fő vezérelv a fenti kérdezz/felelek megoldás legyen. Írjunk minden kulcsszó mellé egy URL-t, ami a leginkább kapcsolódik az adott kulcsszóhoz. Bontsuk a listát több kisebb részre. A felbontás során vegyük alapul az azonos URL-ekhez tartozó kulcsszavakat. Egy kulcsszó lista, vagyis egy hirdetéscsoport tehát egy konkrét, a lehető legszűkebb értelemben vett kérdésre adjon választ úgy, hogy honlapunk megfelelő részére juttatja a felhasználót.

A fenti cipős példánál maradva, ha eddig egy hirdetéscsoporton belül szerepelt a “férfi cipő” és a “női cipő” kulcsszó is, akkor azt külön hirdetéscsoportba célszerű tenni. Az egyikben a hirdetési szöveg csak a férfi cipőkről szóljon, a másikban csak a női cipőkről.

Nem nagyon van arra célszám, hogy mennyi kulcsszót célszerű egy hirdetéscsoporton belül megadni. Ez nagyon sok mindentől függ. Tény viszont, hogy célzottabb és eredményesebb lehet a hirdetés, ha több hirdetéscsoportot kezelünk rövidebb kulcsszó listákkal. Ez már csak azért is fontos, mert részletesebb képet kaphatunk arról, mire-mennyire keresnek, mit tudunk hatékonyan hirdetni és mit nem.

Egy másik lehetőség a dinamikus kulcsszó beillesztés használata, de ez jobban korlátozza a lehetőségeinket, amikor a hirdetési szövegeket írjuk. Mivel most nem szeretném túlzottan komplikálni az itt leírt lépéseket, ezért talán most első körben maradjunk a külön hirdetéscsoport létrehozásánál.

Negyedik lépés: hirdetési szövegek megírása

Eljutottunk oda, hogy honlapunk szerkezetét figyelembe véve hirdetéscsoportokra bontottuk kulcsszó listánkat.

A következő lépés, hogy minden hirdetéscsoporthoz külön hirdetésszöveget írjunk:

  • Minden szöveg pontosan arról szóljon, amiről kulcsszavaink a hirdetéscsoportban
  • Emeljük ki ajánlatunk főbb elemeit: gyors szállítás, online fizetési lehetőség, bármilyen olyan tulajdonságot, ami megkülönböztet a konkurenciától, illetve a konkurencia hirdetéseitől
  • Egy hirdetéscsoporthoz több hirdetési szöveget is készítsünk: egy-egy változatban néha elég akár csak egy szót lecserélni, máris más eredményeket érhetünk el. Esetleg más-más előnyünket emeljük ki a különböző szöveg változatokban
  • Ne pazaroljuk a szűkös 2×35 karakternyi helyet telefonszámra vagy egyéb kontakt adatra. Az ilyen információk megjelenítéséhez használhatjuk a Helyi Vállalkozások Központját
  • További hasznos ötletekkel szolgál az AdWords Súgó ebben a témában

Ötödik lépés: tanulni, tanulni, tanulni

Most már létrehozhatjuk az összes hirdetéscsoportot és hirdetést, készen vagyunk a fiók szerkezet átalakításával.

Mitől lesz így jobb?

Leginkább két fontos változtatást eszközölünk az ilyen jellegű átalakítások során: egyrészt sokkal relevánsabb hirdetési szövegeket jelenítünk meg a felhasználók felé, így célzottabb, eredményesebb lehet kampányunk. Másrészt a megfelelő cél URL kiválasztásával könnyebben megtalálhatják a keresett tartalmakat a felhasználók és ezáltal könnyebben lehet belőlük vásárló, megrendelő, érdeklődő.

A célzottabb hirdetési szöveg ezen felül több klikkelést is generálhat, ha a konkurencia hirdetési szövegei nem megfelelően optimalizáltak, az egész folyamat pedig elindíthatja az átkattintási arány növekedésén keresztül a minőségi mutató javulását, a hirdetési költségek csökkenését.

Ahogy az elején már említettem, ez még csak a kezdet és nem a vége a folyamatnak. A hirdetések megfelelő strukturálása az optimalizálási folyamat kezdete. Számos eszköz létezik az AdWords felületén, amivel megtudhatjuk, mely kulcsszavak, illetve hirdetési szövegek teljesítenek rosszul. Hamarosan ezekről is írni fogok néhány sort.

8 Hozzászólások

  1. Tweets that mention Kampány optimalizálás: rendszerezz, csoportosíts, ellenőrizz! | DuracellTomi Google blogja -- Topsy.com
    2010. március 30. kedd

    […] This post was mentioned on Twitter by Google Hungary and Stekkelpak Zoltán, Geiger Tamás. Geiger Tamás said: AdWords kampányok optimalizálása kezdőknek – a fiók struktúra rendbe tétele: http://bit.ly/b8rJhd […]

  2. Balázs Gábor
    2010. március 31. szerda

    Köszönjük az összefoglalást, tömör és velős.

    Az ellenőrzéshez lenne egy kérdésem, mivel kezdő AdWords-ös vagyok. Már lassan három hónapja úgy kezelem a dolgot – a fentiek mármint amiket írtál megvannak, ami egy statikus honlapnál meg lehet – hogy minden reggel rácuppanok a fiókra és ha nincs is időm mélyebb elemzésekbe belemenni, az editor segítségével mindig az első oldali ajánlatra húzom a max.CPC-t. Adott kulcsszó (nemcsak egy) 4-10-ig kapja a minőségi mutatót és nem nagyon értem miért. Pontosabban van egy elképzelésem, de nem tudom helytálló-e. Arra gyanakszom, hogy a 10-e mutatóhoz gyakori a 2Ft mint első oldali ajánlat, így beállítom 2-re. Ha aznap valaki rám licitál az értelemszerűen előrébb kúszik a megjelenítési sorban (magasabbra) így az én 2Ft-os szavamra nem kattintanak ezért romlik a CTR ami rontja a minőségi mutatót is.

    Az összköltséget (havi szinten) miután átvettem a fiókot kb a tizedére csökkentettem dupla annyi kattintással, a gazda meg is van elégedve de én nem. A napi keretet soha nem érjük el.

    Tehát az ellenőrzés alatt mit értesz? Napi, napi többszöri, esetleg ritkábban?

  3. DuracellTomi
    2010. március 31. szerda

    Ha a max CPC-t az első oldali ajánlatra állítod mindig, azzal lényegében annyit érsz el, hogy a költségkeret erejéig mindig meg fogsz jelenni, de jó eséllyel csak az utolsó helyeken. Az már egy külön vitát megér, hogy ez elég-e vagy nem 🙂

    Ellenőrizd a kulcsszavak illesztési módját. Ha broad, vagyis általános vagy phrase vagyis kifejezés egyezést használsz, akkor 2-3 naponta ellenőrizd a Keresési lekérdezés eredményessége jelentést. Vannak-e benne olyan változatok, amelyek nagyon rossz eredményeket hoznak => zárd ki, van-e olyan, aminek jók az eredményei => vedd fel a kulcsszólistába.

    A kuncsaft döntése, hogy minél több látogatót szeretne a weboldalára hozni vagy megtérülésre hajt. Az első esetben azon kell lenni, hogy kizárj minden olyan megjelenést, ami alacsony CTR-t hoz. Egyrészt variálni kell a hirdetési szöveget, ez mellett/után ki kell zárni az olyan megjelenéseket, ahol nagyon rossz a CTR.

    Ha a megtérülés a cél, akkor a jól konvertáló kulcsszavakra kell ráfeküdni, amit kiegészíthet a nemrég bevezetett Search Funnel jelentés. Ebben az esetben majdhogynem lényegtelen, hogy mennyibe kerül egy kattintás, ha megtérül, akkor már jók vagyunk, de persze ezt is lehet finomítani, hogy még jobban megtérüljön 🙂

    Szvsz a “mit” és a “milyen gyakran” lényegében olyan kérdés, amire nehéz röviden válaszolni, ezért is próbálok meg az elkövetkező időkben ráfeküdni egy-egy eszközre, ami tovább segíthet a célok elérésében.

  4. Balázs Gábor
    2010. március 31. szerda

    “…Keresési lekérdezés eredményessége…” oops. A jelentéseket eddig arra használtam, hogy havonta egyszer megnézzük az eredményességet.

    Köszönöm a válaszod!

  5. Kampány optimalizálás: negatív kulcsszó, kizáró kulcsszó | DuracellTomi Google blogja
    2010. április 22. csütörtök

    […] arról írtam, hogyan célszerű rendszerezni weboldalunkat és ezzel párhuzamosan AdWords kampányainkat. A kampány optimalizálás során első sorban arra törekszünk, hogy úgy alakítsuk át […]

  6. Átkattintási arány vs. konverziók | DuracellTomi Google AdWords blogja
    2010. június 18. péntek

    […] korábbi bejegyzésben már említettem, hogy mindenképpen célszerű ugyanahhoz a hirdetéscsoporthoz több hirdetési szöveget is létrehozni. Esetünkben három hirdetési szöveg versenyez egymással. A kampányt úgy […]

  7. Elveszett megjelenési részesedés - DuracellTomi Google AdWords blogja
    2011. június 26. vasárnap

    […] a rangsor miatt elveszett megjelenés magas értéke inkább arra utal, hogy a fiók további strukturális változtatásokra szorul, […]

  8. AdWords egyszerű kampány tervezési segédlet - DuracellTomi Google AdWords blogja
    2011. július 26. kedd

    […] Összeállítottam egy Google táblázatot, amelynek segítségével azoknak szeretnék segíteni, akik alapvetően kezdő szinten, akár csak most kezdenek ismerkedni a rendszerrel és szeretnének olyan fiók szerkezetet létrehozni, amely már első nekifutásra is kellően strukturált, jól csoportosított. […]

Szóljon hozzá!