Konverzióoptimalizálás: alapfogalmak 2.

Szerző: Dátum: nov 7, 2011 Kategória: Google AdWords

Legutóbb megnéztünk néhány konverziókkal kapcsolatos alapfogalmat, most szeretnék körbejárni két további témakört. Nézzük meg, egyáltalán mit is takarhat a konverzióoptimalizálás fogalma, illetve felveszünk szótárunkba egy újabb három betűs mozaik szót: CPA.

Konverzióoptimalizálás

Ez egy teljesen új személetet adhat a hirdetések eredményeinek kiértékeléséhez. Ebből a szemszögből azt is mondhatom, hogy kit érdekel, ha 100 Ft-ba kerül egy kattintás, ha még így is bőven megtérül a hirdetésekbe fektetett összeg. Persze azt is lehet mondani, hogy még jobban megtérülhet ugyanaz a hirdetés, ha 100 helyett csak 50 Ft-ba kerül egy klikkelés. Azt a folyamatot, amivel eljutunk arra a szintre (és tartjuk is ezt a szintet), hogy hirdetéseink a számunkra megfelelő és vállalható kiadással járnak, nevezzük mostantól így: konverzióoptimalizálás.

A konverzióoptimalizálás során segítségünkre lehet egy fontos AdWords eszköz: egy kampányt beállíthatunk úgy is, hogy a rendszer maga árazza be a kattintási ajánlatokat (CPC) annak érdekében, hogy a lehető legtöbb konverziót érjük el az általunk megadott ún. CPA érték fenntartásával. Ez most kicsit zavaros lehet azoknak, akik még csak most ismerkednek a konverzió fogalmával és alkalmazásával, de minden tisztába teszünk hamarosan, ebben a bejegyzésben csak az alapfogalmakat szeretném tisztázni.

CPA, az ügyfél-szerzésenkénti ajánlat

A CPA, vagyis a Cost-Per-Acquisition, magyarul ügyfél-szerzésenkénti ajánlat egy pénzösszeg, amivel kifejezhetjük, mekkora összeget vállalunk egy konverzióért az adott kampány hirdetéscsoportjában. Két módon adhatjuk meg ezt az értéket: megadhatjuk a legnagyobb összeget, amit hajlandóak vagyunk kifizetni vagy meghatározhatunk egy átlag értéket, amit akár túl is léphetünk néha, ha cserébe más alkalmak során ennél olcsóbban szerzünk meg egy ügyfelet.

Tegyük fel, hogy egy egyszerű esetben egyetlen terméket/szolgáltatást értékesítünk. Remélhetőleg tudjuk ennek a terméknek, szolgáltatásnak a beszerzési árát, előállítási költségeit, így ha nem is forintra pontosan, de jó közelítéssel meg tudjuk határozni, hogy mennyit nyerünk egy-egy eladás során.

Hirdetésre ennek az árrésnek nyilván egy részét szeretnénk csak elkölteni, hogy a folyamat végén maradjon is, így meg tudjuk határozni, hogy mekkora összeget lehet elkölteni egy eladásért vagy más néven egy konverzióért.

Bonyolultabb értékesítési folyamatnál a konverzió nem feltétlenül jelent azonnal bevételt, mert ha “csak” egy árajánlatkérés történik, akkor a végső ár és egyáltalán az értékesítés ténye csak a konverzió után dől el, de próbáljunk meg ilyen esetben is a statisztikákra támaszkodni: átlagosan hány ajánlatkérésből lesz tényleges értékesítés? meghatározható-e egy átlag összeg, ami az értékesítések bevételét leírja?

Ha például 10 ajánlatkérésből 5 végződik átlagosan tényleges értékesítéssel és ezek átlagosan 10 000 Ft bevételt hoznak, akkor elmondhatjuk, hogy 10 ajánlatkérés (konverzió) 50 000 Ft bevételt hoz, tehát egy konverzió átlagosan 5000 Ft-ot.

Nagyobb méretű kampányoknál, például webáruházaknál, feltétlenül fontos, hogy egy nulladik lépésben optimalizáljuk a kampány szerkezetét. Lehetőleg egy termék egy hirdetéscsoportba kerüljön vagy ha dinamikus kulcsszó beillesztést használunk a hirdetéseknél, akkor is legyen egy rendszer, ami szerint egy hirdetéscsoportba kulcsszavak kerülnek (pl. gyártó, termékvonal vagy éppen a termékek fő tulajdonságai alapján bontva)

Merre tovább?

A házi feladat most az lesz, hogy kezdjünk el egyrészt optimalizálni a fiók struktúrán a fentiek alapján, másrészt kezdjünk el számokban gondolkozni és határozzuk meg az egyes termékek, szolgáltatások esetében, hogy mennyit vagyunk hajlandóak költeni egy-egy ügyfélszerzésért. Ez nem kell, hogy pontos összeg legyen, lehet egy tartomány is, de fontos, hogy jusson is hirdetésre és maradjon is a végén profit!

A következő alkalommal megnézzük, hogyan kell létrehozni egy vagy több konverziót és megnézzük, hova is kell beépíteni ezeket weboldalunkba. Ehhez szükségünk lesz némi HTML ismeretre, amivel ha nem rendelkezünk, már most kezdjünk felkeresni valakit, aki segít majd nekünk ebben.

Szóljon hozzá!