Különbségek AdWords és Analytics adatok között: miért is?

Szerző: Dátum: jan 7, 2011 Kategória: Google AdWords, Google Analytics

Visszatérő kérdés több helyen, hogy amikor összevetjük az AdWords és az Analytics adatait, eltérő eredményeket látunk, ami miatt nem tudjuk, kinek is higgyünk hirtelen. Nézzünk meg néhány magyarázatot az ilyen “anomáliákra”.

A mérés mikéntje

Fontos különbség, hogy amikor valaki egy AdWords hirdetésre kattint, valójában első körben nem a mi oldalunkra érkezik meg, hanem egy Google oldalra, ami aztán rögtön tovább irányít minket. Látszólag tehát rögtön hozzánk kerül a felhasználó, valójában mégsem. Miért?

Azért, mert ezzel a módszerrel akkor is mérhető a kattintás, ha emberünk böngészőjében netán ki lenne kapcsolva a JavaScript, de még akkor is, ha a cél oldal egyáltalán nem üzemel. Picit az anyagiakra kitérve ezzel biztosítható, hogy a kattintásért akkor is fizetünk, ha a Google hibáján kívül nem jelenik meg vagy hibásan működik az oldalunk.

A Google Analytics mérései ezzel szemben akkor indulnak meg, amikor a látogató az oldalra érkezett és innentől minden azon múlik, hogyan és meddig tárolja a böngésző az Analytics által letett cookie-kat (sütiket). Ha törlődnek valami miatt, akkor a következő alkalommal, amikor emberünk ellátogat weboldalunkra, új látogatónak fog számítani.

Az Analytics mérése tehát nagyban függ a felhasználó böngészőjének beállításaitól, de az AdWords konverziós adatok helyességéhez is szükséges, hogy ne paranoid üzemmódban működjön a böngésző.

A forrás meghatározása

Fontos megismernünk, milyen forráshoz rendeli az Analytics egy cél teljesülését. Egy fontos bekezdést idéznék be most a Google Analytics súgójából:

Once a user reaches your site from one of these sources, that user’s visit is tagged with a campaign tracking cookie as coming from that source. By default, subsequent visits to your site from other sources, such as from a paid search engine link, an Adwords link, or a banner ad, will override the earlier campaign cookie information. In that case, the visit will then appear in your traffic reports as coming from a different source. However, a direct traffic visit that follows a referred visit will never override an existing campaign.

Vagyis, ha valaki például egy AdWords hirdetésre klikkelve érkezik oldalunkra, majd elhagyja azt és egy másik weboldal linkjén keresztül visszatalál hozzánk, majd konvertál, akkor az Analyticsben ez a célteljesülés ahhoz a bizonyos másik weboldalhoz lesz rendelve, míg AdWordsben ez egy ugyanolyan konverzió lesz, mint ha nem kolbálszolt volna el emberünk egy másik weboldalra.

Viszont! Ha a látogató eredetileg közvetlen a weboldalunkra érkezett azzal, hogy bepötyögte weboldalunk címét vagy egy könyvjelző (kedvencek) linkre klikkelt, akkor ezt az ún. direkt forgalmi jelzőt nem veszíti el akkor sem, ha ezután tovább olvasgat a neten más weboldalakon, majd az egyiken talált linkre klikkelve visszajut hozzánk.

5 Hozzászólások

  1. Szabo Laszlo
    2011. január 25. kedd

    Kedves DuracellTomi,

    Jo cikk, nagyjabol felsoroltad az osszes lehetoseget, azt h a GAben egy visit 30 percig tart sokan kihagyjak). Sajnos egy kisebb (forditasi) hiba csuszott a szovegbe.

    “ezt az ún. direkt forgalmi jelzőt nem veszíti el akkor sem, ha ezután tovább olvasgat a neten más weboldalakon, majd az egyiken talált linkre klikkelve visszajut hozzánk.”

    A direkt forgalmi jelzojet bizony elvesziti a linkrol erkezve a felhasznalo. Logikusan belegondolva a direkt forgalom nem kap sajat _utmz cookiet, tehat nincs mit megtartania, ezt minden mas felulirja.

    Pont ellenkezoleg mukodik, a tobbi forgalmi cookiet nem tudja felulirni a direkt forgalom. Igy adwords utan direktben jonve masodszor is adwords lesz a forras.

  2. DuracellTomi
    2011. január 25. kedd

    Jogos, köszi, “kitöröltem” :-Ö

  3. Garai Gábor
    2012. augusztus 8. szerda

    Ezt értem. De miért mutat teljesen más adatot az Analytics a facebook esetében? Ott a hirdetés linkje szintén előbb a google-ba vezetne? De még mindig nem értem, hogy lehet, hogy a fb levonja a kattintás utáni díjat, míg az Analytics nem érzékeli a működő weboldalon a látogatást???

  4. DuracellTomi
    2012. augusztus 9. csütörtök

    Ha valaki 30 percen belül ugyanarra a linkre kattintva jut el az oldalra, tehát semmi sem változik az ún. kampány változókból (forrás neve, médium még mindig referral, stb.), akkor az Analytics az előző látogatás folytatásaként fogja értékelni a forrást.

    http://analytics.blogspot.hu/2011/08/update-to-sessions-in-google-analytics.html

    Ilyenkor kevesebb visit látszódik Analyticsben, mint Facebookon kattintás.

  5. Miki
    2013. május 23. csütörtök

    Szia ! köszi, sokat segítettél !

Szóljon hozzá!