Mobil ajánlatkorrekciók a továbbfejlesztett kampányokban

Szerző: Dátum: Júl 17, 2013 Kategória: Google AdWords

Kevés időm jut mostanában az oldalamra, és hogy cikkeket írjak, de mivel 24 óra alatt három oldalon találkoztam vagy pontatlan vagy egyenesen dilettáns információkkal az AdWords továbbfejlesztett kampányok mobil ajánlat korrekcióival kapcsolatban, fontosnak tartottam leírni részleteiben, mi is fog történni július 22-én.

Először a hirado.hu oldalán találkozta össze az Online Marketing Akadémia közleményével, akikkel egyébként az óta Facebookon már megbeszéltem a dolgot.

Nézzük pontról pontra, miről is írnak:

Aki nincs résen, pénzt veszíthet, mert a Google által automatikusan végrehajtott alapbeállítások, az úgynevezett „továbbfejlesztett kampányok” sok vállalkozás számára nem megfelelőek.

Ezzel nehéz vitatkoznom, ez tényleg így van, mindjárt kiderül, miért

A Google egyik célja, hogy elősegítse az okostelefonos hirdetést és megkönnyítse a célzást az internetezésre használt különféle eszközökre. A számos előny mellett azonban van árnyoldala is a frissítésnek: július 22. után nem lehet olyan AdWords-kampányt indítani, melynek hirdetései nem célozzák a mobileszközt használó felhasználókat.

Na itt van rögtön a pontatlanság!

Akinek esetleg furcsán hangzik a kiemelt dátum, annak javaslom, nézze át a továbbfejlesztett kampányokról írt előző cikkem, de a hivatalos magyar AdWords blogon még több érdekes és értékes cikk jelent meg a témában.

A lényeg, hogy július 22-én a rendszer minden fiókban minden kampány átállít, ennek során pedig megváltozhatnak az eddigi eszközcélzások. Kezdjük azzal, hogy a legtöbb AdWords hirdető valószínűleg nem is tudja, mi az az eszközcélzás, a hirdetéseik az alapbeállítás szerint megjelennek asztali gépeken, mobil eszközökön és tableteken is függetlenül attól, hogy weboldaluk egyébként használható módon jelenik-e meg egy okostelefon jóval kisebb kijelzőjén.

Eddig szabadon beállíthattuk, hogy melyik eszközön szeretnénk megjelenni, kikapcsolhattuk bármelyiket. Én magam is kezelek olyan fiókot, ahol eddig használtunk olyan kereső kampányt, amiben csak a mobil eszközöket céloztuk egyszerűen azért, mert ott kevesebben kerestek amúgy pörgős kulcsszavakra, megérte itt hirdetni ezekre a kulcsszavakra, míg a normál Google keresőben nem.

Az ún. továbbfejlesztett kampányokban ez annyiban változik, hogy innentől két lehetőségünk van: a kampány fut minden eszközön vagy csak asztali gépeken és tableteken. Igen, a tabletek kikapcsolhatatlanul célozva lesznek innentől, hogy ez jó-e, arról megoszlanak a vélemények (szerintem nem), de tény, hogy a tableteken egyre inkább “fogyaszthatóak” a PC-kre készült weboldalak, nem feltétlenül kell ma már oda külön oldal készíteni.

A mobil eszközöknél viszont bevezettek egy ún. ajánlatkorrekciót. Ez azt jelenti, hogy attól függően, hogy mennyire fontos nekünk mobilon megjelenni, beállíthatjuk, hogy ha valaki mobilon keres, akkor a beállított licitek hány százalékával számoljon a rendszer. Ha például egy adott kulcsszóra a licitünk 100 Ft és a mobil ajánlatkorrekció -25%, akkor, ha ugyanerre a kulcsszóra egy okostelefonon keresnek rá, akkor a rendszer úgy veszi, mintha csak 75 Ft-ot állítottunk volna be.

A korrekció értéke -90% és +300% között lehet, az OMA közleménye azonban megfeledkezik az előbb linkelt AdWords súgócikkben is olvasható -100% lehetőségről is, ami kikapcsolja a mobil eszközöket.

Július 22-én, az automata átállás során a rendszer egy elég homályos “hasonló hirdetők” alapján fogja beállítani kampányainknál ezt a licit szorzót, ami valóban hátrányosan érinthet sok hirdetőt, ha ezt mondjuk +25%-ra vagy magasabbra választja az automata.

Nem igaz ugyanakkor az a kijelentés, hogy innentől nem lehet olyan kampányt készíteni, ami nem célozza a mobil eszközöket. Hitvita kérdése, hogy a tablet mobil eszköz-e, a fentiek miatt nekem már annyira nem, de ami még fontosabb, az AdWords terminológia szerint sem!

Sok magyar vállalkozás weboldala ugyanis még egyáltalán nem optimalizált a mobilos megjelenésre, ezért hiába történik meg a hirdetésből való átkattintás, az ügyfélszerzés – az adott felületen nem megfelelően megjelenő weboldal miatt – elmarad.

Ez egyébként igaz, de még egyszer: ide a rozsdás bökőt, hogy a hirdető cégek nagy része eddig sem kapcsolta ki a mobilokat, tehát a veszteség nem ezután keletkezik, ez már eddig is ott volt sok weboldal esetében!

A szomorú az, hogy ezt már átvette a mediainfo.hu is, így aztán szépen terjed egy amúgy egészen biztosan jóindulatú figyelmeztetés, ami viszont téves állításokat tartalmaz.

Az igazság az, hogy nem is ez “ihlette” a mostani bejegyzésemet, hanem egy ennél sokkal nagyon baromság (már elnézést, akinél ez a szó már profánság), egyszerűen a dilettáns hozzáállás netovábbja.

A Haszon magazin mai hírlevele a teljes hozzá nem értés és valószínűleg a téves értelmezés borzalmas keveréke:

Július 22-e után nem lehet olyan Google AdWords kampányt indítani, amely nem mobiltelefonra alkalmazott weboldalt hirdet.

Ez így ahogy van, nem igaz! Lehet hirdetni továbbra is olyan oldalt, aminek nincs mobilra optimalizált változata, csak épp a fenti okokból nem biztos, hogy érdemes.

 

Szóljon hozzá!