+Post ads, avagy lassú víz partot mos

Szerző: Dátum: ápr 22, 2014 Kategória: Google AdWords

Pár napja jelentette be a Google, hogy mindenki számára elérhetővé tette az első Google+ aktivitásokhoz kapcsolódó hirdetési formátumát, a +Post ads hirdetési formátumot. Túl azon, hogy milyen lehetőségeket rejt az újdonság, fontos pár bekezdést szentelni annak a ténynek, hogy ez az első (és nem utolsó) eset, amikor a Google elkezdett jobban beleharapni abba, amibe a Facebook él: a cégek közösségi jelenlétébe a Facebookon.

A hirdetés létrehozás lépéseiről, az elérhető statisztikákról egy későbbi bejegyzésben szeretnék írni.

Most inkább leírnék pár tényszerű információt, adatot, amivel fel szeretnék vázolni egy folyamatot. Ebből aztán szeretnék levonni pár konklúziót, amivel persze lehet vitázni, de én így látom most a jövőt 🙂

Nagy levegő, sokperces bejegyzés következik 🙂

Forrás: edgerankchecker.com

Forrás: edgerankchecker.com

Kezdjük azzal a talán sokak számára ismert ténnyel, hogy a Facebook céges oldalak ún. organikus elérése jó ideje folyamatosan csökken. Ez azt jelenti, hogy ha egy petákot nem szánunk Facebook hirdetésekre, akkor ma nagyjából az oldal lájkolóinak 10-15%-át érjük el. Erre lehet azt mondani, hogy akkor húzunk a fenébe vagy el lehet fogadni, hogy a Facebook sem jótékonysági szervezet és rá lehet jönni, hogy a Facebook oldal nem helyettesíti a saját weboldalam, ahol a saját tárhelyemen a saját adataimat kezelem a saját eszközeimmel.

Elmondhatjuk tehát, hogy ha egy cég továbbra is erős Facebook jelenlétben gondolkodik, megkerülhetetlen, hogy legalább a fontosabb bejegyzéseket elkezdje hirdetések útján is eljuttatni azokhoz a lájkolókhoz, akikért egyébként már valószínűleg korábban más hirdetések útján fizetett. Ez egyre több cégnek fáj. Egyre több munkával egyre többe kerül a kommunikáció ráadásul egyre többen jönnek rá, hogy egy céges Facebook oldal üzemeltetése többnyire nem direkt eladásokra ad lehetőséget. Persze kivételek mindig vannak, de ahogy én látom, első sorban a kommunikációnkkal építhetjük a közvetlen kapcsolatot a potenciális vásárlóinkkal. Márkát építünk, bizalmat keltünk és ezen keresztül lehet egy-egy jól irányzott ajánlattal eladások felé terelni a “népet”.

Facebook LikeHa nyíltan nem is fogalmaztam meg itt a blogon, de sokszor gondoltam már úgy, hogy a Facebook nagy hibát követett el azzal, hogy nem épített ki egy olyan tartalmi hálózatot a hirdetésinek, mint a Google a Display Hálózattal (GDN). Arra törekedtek és törekednek ma is, hogy a felhasználók minél több időt töltsenek a Facebook keretein belül. Csak hogy ez véleményem szerint nagyon magas léc. Egyenlőség jelet tenni az internet és a Facebook közé nem kis kihívás, az én szememben picit széllel szemben pisilés.

Sokan vannak persze, akik a híreket már elsődlegesen úgy fogyasztják, hogy megnézik a Facebook hírfolyamot és az ismerősök által ajánlott és megosztott cikkeket olvassák el. De ettől még az adott oldalon olvasunk, az adott oldal hirdetéseivel találkozunk. A Facebook itt csak egy közvetítő közeg.

Van tehát az interneten töltött időnknek egy (szerintem) jelentős része, ahol Facebook egy lájk gombbal van jelen és semmi többel.

Ennyit most a Facebookról és a jelenéről az én olvasatomban.

Nézzünk most el picit a Google háztájára.

Közismert tény, hogy nem minden Google termék lett siker. Némelyik az ismeretlenségből sem tudott előre törni, más Google termék óriási csinnadratta közepette kapott nagy felhajtást, hogy aztán rövid időn belül eltűnjön a süllyesztőbe. Elég csak a Google Buzz-ra gondolni, ami a Google első komolyabb nekifutása volt elkezdeni nyitni a közösségi hálózatok irányába.

ChromeVan azonban a Google berkein belül egy másfajta megközelítés, ami lassan szinte minden mozdulatokra jellemző: lassú víz partot mos. Elég csak a Chrome böngészőre gondolni. Amikor megjelent az első verzió, senki nem gondolta, hogy komolyabb szeletet haraphat ki a tortából, amikor olyan ma már alapvetőnek tekintett funkciót hiányoztak belőle, mint a kiegészítők. A Google sem úgy harangozta be, hogy ezzel holnaptól világuralomra törnek. Ők csak csináltak egy böngészőt a saját elképzelésük szerint, hogy felzavarjanak egy állóvizet. Persze már akkor lehetett érezni, hogy a dolog mögött ennél több lehet, de itt most azt a tényt kellett látni, hogy bőven adtak időt a Chrome-nek, hogy kinője magát.

És kinőtte. Ma már nem csak Magyarországon, de világszerte komoly tényezővé vált a böngésző piacon. A Chrome ma már nem csak egy egyszerű böngésző. Operációs rendszer felülete, ott van tableten, mobiltelefonon, újabban a TV-n is.

Én úgy érzem, hogy nagyjából ezt az utat járja be a Google+ is.

Hozott magával valami régit (közösségi hálót), valami újat (körökbe rendezhető ismerősök) és ha nagyon kutakodunk, talán valami kéket is találunk benne 🙂

De nem voltak rajta hirdetések. Ma sincsenek (szerintem még).
Nem voltak rajta üzleti oldalak. Ma már vannak.
Voltak rajta játék appok. Ma már nincsenek.

Fejlődött, formálódott. Mindenki azt várta (kezdetben), hogy ez lesz az a termék, amivel majd nekimegy a Google a Facebooknak. Nem így lett. A Google szerintem jól ismerte fel, hogy erőből nem lehet lenyomni őket. A cégek azért mentek a Facebookra, mert ott voltak a felhasználók, ott volt egy nagy tömeg a számukra fontos célközönségből. Ilyen tömegben nem tudott a Google célközönséget felmutatni a cégeknek. A mai napig élcelődnek sokan azon, hogy a Google+ egy kihalt város. És talán igazuk is van. Meg nem is, mert a közösségi csoportokban sok helyen pezsgő életet találunk.

Fontos ugyanakkor látni, hogy a Google szisztematikusan a Google+ köré szervezte újra szolgáltatásait. A Bloggeren (ami szintén Google tulajdon) ma már Google+ comment rendszer működik. A YouTube csatornánk mögött Google+ oldal van és bár sokakban ellenérzést keltett, itt is Google+ hajtja már a hozzászólásokat. Akár akarjuk, akár nem, Google+ felhasználók lettünk, még ha nem is használjuk a Google+ hírfolyamát úgy, ahogy napi szinten sokan átnyálazzuk a Facebook hírfolyamunkat.

De ott van még mindig az a gond, hogy kevésbé vonzó a cégek számára a Google+ jelenlét a Facebookhoz képest.

És akkor jött ez a hét és megjelent mindenki számára ez a +Post ads hirdetési lehetőség.

+Post ads

Félreértés ne essék, ez önmagában még nem forradalmi, de mintha beindult volna valami, amit a Google szerintem nagyon is tudatosan épített fel: ha a felhasználók nem jönnek a Google+-ra, akkor a cégeket kell átcsábítani. Amikor egyre nehezebb fenntartani a Facebook jelenlétet, akkor érdekes jelenség lehet, amikor a Google a cégeket csábítja át, akik hozzák magukkal a felhasználóik (aktív) részét. Biztos vagyok benne, hogy nem ez az első és egyetlen Facebook post, hasonlóakat fogunk látni még.

Miért történik mindez? A +Post ads igazából egy szponzorált bejegyzés. Ilyen van a Facebookon is. Akkor miért lett hirtelen olyan vonzó a cégek számára? Azért, mert a Google eszköztára más, az elérése pedig sokkal nagyobb, mint amit Facebookon el lehet érni. A Google a +Post ads segítségével friss bejegyzéseinket a teljes Display Hálózatra ki tudja tenni. Célozhatunk bármivel, amit a Display hálózaton futó kampányainkban megszokhattunk: remarketinggel, érdeklődési kategóriákkal és még sorolhatnám.

Van egy fontos kritérium: 1000 követő!

Ha belegondolunk, alapvetően semmi köze a +Post ads formátumnak ahhoz, hogy mennyi követőd van. Sőt: ezzel pont a követők számát lehetne (többek között) növelni. Akkor miért kell ez a kritérium? A pontos választ csak a Google berkein belül tudják valószínűleg jókat mulatnak minden bejegyzésen, ami ezt feszegetni, de az igazság is ott lehet a találgatások között 🙂 Szerintem elég csak a Telenor példáját és fenti okfejtésem összekötni: a cégeket csábítják át, akik így magukkal hozzák a felhasználókat is.

A +Post ads csak a kezdet. Ebben biztos vagyok. És gondoljunk végig még egy fontos dolgot: a YouTube videó hirdetések elindításakor elérhető lett egy speciális remarketing funkció, amivel a videóink megtekintőit, hozzászólóit, elhagyóit, kedvelőit érhetjük el például direkt banner hirdetésekkel, értékesítési céllal. Sőt, a Google ugyan nem verte nagy dobra, de ma már olyan videó remarketing lista is készíthető, amellyel a YouTube csatornánk látogatóit (!) érhetjük el.

Gondoljuk csak el egy picit, milyen fegyvertárat adhat a hirdetők kezébe, ha hasonló remarketing lehetőségek jelennek meg a Google+ oldalakkal kapcsolatban.

Hogy hova vezet az út, azt nem tudom. De a lehetőségek, amik megnyílhatnak a Google hirdetési rendszerén keresztül, beindíthatnak egy átvándorlást a cégek számára Facebookról Google+-ra. Nem holnap. Nem jövő héten. Lassan. De biztosan!

4 Hozzászólások

  1. Lévai Richárd
    2014. április 22. kedd

    Jön a Facebook ad networkje. 🙂
    Egyébként én nem hiszek abban, hogy a cégek át tudják csábítani a Facebookról az embereket “erővel”.
    Persze nem is kell tartósan, csak azt kell elérni, hogy kövessék a G+ oldalt, utána mehet majd a post+ hirdetés meg a remarketing.
    Viszont innentől fogva a G+ elérésért ugyanúgy fizetni kell, mint a FB elérésért. 🙂

  2. DuracellTomi
    2014. április 22. kedd

    Jön, de mikor? Most? Legalább egy évvel ezelőtt kellett volna szvsz.

    G+ esetében egy dolgot ne felejts el: adott témában ha posztolsz, akkor a Kereső találati listában a követőidnek elég jó helyen fog megjelenni a témával kapcsolatos keresésekre. Igen, ez nem a weboldalra visz forgalmat, de Veled kapcsolatban.

    A másik a harang ikon: el lehet érni ingyen is a követőket, nekem egy időben automatán jöttek a friss bejegyzések G+ oldalakról, ez most nem tudom, mennyire alapbeállítás.

    De igen, itt is fizetni (IS) kell majd az elérését, ezt nem tagadom. Csak nem mindegy, mit kapsz a pénzedért. Erről meg most még nincs infónk, mert csak az early case studyk vannak, azokról meg tudjuk, hogy a sikerről szólnak mindig 🙂

  3. Lévai Richárd
    2014. április 22. kedd

    Az ad networköt évekkel ezelőtt be kellett volna vezetni, ezzel teljesen egyetértek. Mondjuk régóta tesztelik különböző felületeken. Állítólag jövő héten jelentik be a mobilos hirdetési hálózatot.

    Kíváncsi leszel én is, hogy milyen eredményeket fog hozni a G+, remélem lesz konkurenciája a Facebooknak, és akkor Mark is összeszedi kicsit magát. 🙂

  4. DuracellTomi
    2014. április 22. kedd

    Erre már csak ennyit tudok mondani:

    +1

    😉

Szóljon hozzá!