Remarketing AdWordsben: a vásárlók visszacsábítása

Szerző: Dátum: Már 26, 2010 Kategória: Google AdWords

Új eszköz jelent meg az AdWordsben, amelynek segítségével hatékonyan szólíthatjuk meg azokat a látogatókat, akiket már sikerült weboldalunkra csábítani. Az ún. remarketing során a weboldalunkra érkező látogatót megcímkézhetjük, így később, ha olyan oldalon jár, ahol a Google Tartalmi Hálózatából jelennek meg hirdetések, külön olyan ajánlatokkal szólíthatjuk meg, amellyel visszacsábítjuk honlapunkra.

Tartalomjegyzék

Mivel ez a bejegyzés elég bő lére sikeredett, ezért imhol egy kis tartalomjegyzék az egyes szakaszokhoz:

Egy példa: eladni, ami elsőre nem kellett

Szinte bármilyen webáruházra levetíthető a példa, amikor is például a Google keresőből egy AdWords hirdetés során szereztünk egy látogatót. Valamiért azonban nem konvertál, nem lesz vásárló és elnavigál egy másik oldalra. Talán azért, mert nem találta elég jónak az árat, talán csak további információk után kutat, a lényeg, hogy jó volna valamilyen módon visszaterelni saját weboldalunkra.

A remarketing során az oldalunkra érkező látogató egy címkét kap egy cookie formájában, amellyel meg tudjuk jelölni, webáruházunk mely részén járt emberünk.

Egy másik, a Google Tartalmi Hálózaton futó hirdetésünkkel a most megjelent Közönségek lap segítségével speciálisan az így megjelölt látogatónak szóló hirdetést hozhatunk létre például további akciókat, kedvezményeket kínálva neki.

Egy másik példa: eladni valamit, ami egy korábbi eladáshoz jó kiegészítő

Ha például valamilyen szórakoztató elektronikai termékek kereskedelmével foglalkozunk, a megrendelés lezárása során megcímkézhetjük a látogatót, amivel később tudható, milyen termékkörből vásárolt. Ezeknek a látogatóknak később olyan ajánlatokat jeleníthetünk meg, amelyekben kiegészítőket, kapcsolódó termékeket ajánlunk, legyen szó táskáról, memóriakártyáról vagy bármilyen más tartozékról.

Egy harmadik példa: célzottabb hirdetés kor és nem szerint

Amennyiben weboldalunkon működik a regisztráció és belépés és ennek során a felhasználók megadhatják életkorukat, nemüket, érdeklődési körüket (és erről természetesen adatvédelmi szabályzatot is létrehoztunk), akkor továbbvihetjük ezeket az adatokat a Google Tartalmi Hálózatán megjelenő hirdetésekhez, így ha egy felhasználó bejelentkezik oldalunkon, onnantól az ő korának, nemének és érdeklődési körének megfelelő hirdetéseket jeleníthetünk meg.

Ha valaki azért aggódik, mert fél, hogy ezeket az adatokat így más hirdetők is fel tudják használni, azok megnyugodhatnak: amilyen címkével ellátunk egy látogatót weboldalunkon, azt csak saját hirdetéseinkhez használhatjuk fel a tartalmi hálózaton!

Hogyan működik?

A remarketingről részletesen olvashatunk az AdWords Súgó remarketing részében.

Remarketing: közösségek kezeléseElső körben címkéket kell létrehozni, amihez klikkeljünk a bal oldali navigációs panel Vezérlőpult és könyvtár hivatkozására a panel alján.

A megjelenő oldalon klikkeljünk az Új közönség gombra, majd a Remarketing lista menüpontra. Ezzel egy új csoportot hozhatunk létre, ami egyfajta gyűjtőként funkcionál. Ebbe látogatókat gyűjthetünk, akiknek később speciális ajánlatainkat célozhatjuk.

A létrehozás során egy nevet kell adnunk a listának, továbbá opcionálisan egy leírást is megadhatunk, hogy később könnyebb legyen beazonosítani, milyen céllal is hoztuk létre.

Fontos beállítás a tagság időtartama. A működés során a Google egy speciális cookie-t (sütit) helyez el a látogató böngészőjében. Itt adhatjuk meg, mennyi ideig maradjon a felhasználó böngészőjében ez a süti, vagyis mennyi ideig lehet elérni ezzel a módszerrel a tartalmi hálózaton. Ha később módosítunk ezen az időn, akkor ez nem lesz visszamenőleg hatályos: akik például 20 nappal kerültek be egy listába és módosítjuk az időt 30 napra, akkor ezzel az új tagsági időtartammal csak a módosítás után érkező új látogatók kerülnek be.

Technikai oldalról fontos lehet még tudni, hogy a sütik a böngésző programokhoz és az adott számítógéphez kötődnek: ez azt jelenti, hogy ha valaki a munkahelyén érkezik weboldalunkra, otthoni gépén nem lehet azonosítani a remarketing módszereivel! Továbbá ha valaki egy gépen több böngészőt is használ, akkor a süti csak abban a böngészőben lesz látható, amelyikkel ellátogatott honlapunkra.

Címkék és kezelésük

Szemléletesen talán úgy mutatnám be a címkéket, mintha az oldalra érkező látogatók homlokára egy-egy post-it-et ragasztanánk. A post-it-re egy-egy szót írunk rá. Amikor emberünk egy másik weboldalra megy, meg tudjunk nézni, mi minden van ezekre a post-it-ekre írva és ennek megfelelően jeleníthetünk meg neki speciális, az ő számára szabott hirdetéseket.

A címkék lényegében hasonló elven működnek, mint a konverziókat kezelő programok, felfoghatjuk őket, mint egyfajta célkonverzió. Később, ha már létrehoztunk több címkét is, kombinálhatjuk őket. Ezeket a címkéket adhatjuk hozzá remarketing listáinkhoz.

Például létrehozhatunk egy címkét minden termékkategóriánkhoz, egyet pedig azon látogatók kezeléséhez, akik vásároltak. Ezt követően létrehozhatunk minden termékkategóriához egy olyan külön remarketing listát, ahol szerepel egyrészt az adott kategória címkéje és a vásárlás címkéje. Akik ebbe a listába bekerülnek, azok vásároltak az adott termékkategória termékeiből.

A lehetőségeknek tehát csak a fantáziánk és kreativitásunk szabhat határt!

Közönségek kezelése, lezárása, követőkód kezelése

Remarketing: közösségek kezelése

Remarketing: közönségek kezelése

Miután létrehoztunk egy vagy több közönséget, ugyanitt módosíthatjuk a beállításait, a hozzárendelt címkéket. Törölni nem lehet, viszont lezárhatjuk őket, így azok már nem gyűjtenek tovább felhasználókat.

Ebben a listában láthatjuk később a felhasználók számát, vagyis, hogy mekkora közönséget sikerült eddig elérni az egyes listákkal. Fontos tudni, hogy legalább 500 felhasználónak kell szerepelnie egy listában ahhoz, hogy hirdetés jelenjen meg az adott listához!

A táblázatban a Címkék/szabályok oszlopban klikkeljünk egy címkére, ha le szeretnénk kérni azt a HTML kódot, amit be kell illesztenünk webhelyünk megfelelő részére. Itt választhatunk, hogy honlapunk hagyományos HTTP kapcsolaton dolgozik vagy biztonságos HTTPS kapcsolaton. Ha nem tudjuk, melyiket válasszuk, keressük fel az oldal üzemeltetőjét, de az esetek többségében a normál HTTP kapcsolat lesz a megfelelő választás.

Egyéni kombinációk

Topshopos fordulattal élve: és ez még nem minden!

Ha a címkékkel nem tudjuk megfelelően lefedni a kívánt célközönséget, itt vannak az egyéni kombinációk. Ha már létrehoztunk közönségeket, az egyéni kombinációk segítségével úgy kombinálhatjuk össze őket, ahogy nem szégyelljük.

Egy példa lehet erre azon látogatókból képzett egyéni lista, akik a kosárba helyeztek bizonyos terméke(ke)t, de nem vásárolták meg őket. Ilyenkor két remarketing listát hozunk létre: az egyikbe azokat a felhasználókat tesszük, akik a kosár oldalra értek (az ehhez kapcsolódó címke kódját pedig a kosár oldal HTML kódjába illesszük), egy másik listába azokat tesszük, akik meg is rendelték a terméket (az ide vonatkozó címke kódja a megrendelés megköszönő oldalra kerül). Egy új egyéni kombináció segítségével olyan közönséget hozhatunk létre, akik bekerültek a “kosár” listába, de nem kerültek be a “megrendelte” listába. Tartalmi hálózaton futó kampányunk hirdetés csoportjába ezt az egyéni kombinációt jelöljük majd ki.

Összefoglalva tehát a legkisebb egységünk a címke, ami post-it szerűen címkéz egy látogatót. Ezekből hozhatunk létre remarketing listákat, egy ilyenbe több címkét is felvihetünk. Ha pedig még ez sem elég, a létrehozott listákból egyéni kombinációkat hozhatunk létre, ahol kizárhatunk és felvehetünk listákat.

Közönségek a hirdetéscsoportokban

AdWords: közönségek fül

AdWords: közönségek fül

Ha létrehoztuk a kívánt közönsége(ke)t, itt az ideje ezeket a megfelelő hirdetéscsoportokhoz kötni.

Ha nem látjuk a Közönségek fület, könnyen előcsalogathatjuk a fülek jobb szélén megjelenő nyíl segítségével.

Listák hozzáadása hirdetéscsoporthoz

Listák hozzáadása hirdetéscsoporthoz

A fülre klikkelve láthatóvá válik Közönség felvétele gomb. Ekkor lehetőségünk van kiválasztani egy vagy több korábban létrehozott remarketing listát és egyéni kombinációt. Az itt kiválasztott listák kiegészítik a korábbi célzásokat, így ha például a hirdetéscsoport csak adott webhelyeket céloz, csak akkor jelennek meg hirdetéseink a weboldalon, ha látogató tagja a kiválasztott közönség(ek)nek. Ez persze fordítva is igaz: ha egy hirdetéscsoportba felvettünk egy vagy több listát, tovább pontosíthatjuk az optimalizálás során konkrét weboldalak célzásával is.

Adatvédelem

Minden weboldal szükséges és nélkülözhetetlen eleme az Adatvédelmi nyilatkozat. Mivel a remarketing során megjelölünk az oldalunkra érkező látogatókat, ezért fontos, hogy erről tájékoztatva legyenek. Azok a látogatók, akik nem szeretnék, ha ilyen módon kövessük, azonosítsuk őket, kikapcsolhatják a funkciót a Google hirdetési beállítások oldalán.

Szumma szummárum

Nem egyszerű történet ez a remarketing dolog, azonban megfelelően alkalmazva új lendületet adhat ellaposodott tartalmi hálózatos kampányainknak. Alkalmazása előtt mindenképpen tervezzünk: határozzuk meg a célokat, kezdjük kicsiben, általánosabb visszacsábító kampányokkal. Mérjük weboldalunk mely részei vonzanak több látogatót, érdeklődőt, miből adunk el többet, készítsünk olyan kampányokat, amelyek leginkább ezeket a látogatókat célozzák. Kotta itt sincs, a zenét mi írjuk meg!

4 Hozzászólások

  1. Tweets that mention Remarketing AdWordsben: a vásárlók visszacsábítása | DuracellTomi Google blogja -- Topsy.com
    2010. március 28. vasárnap

    […] This post was mentioned on Twitter by Longhand and topsy_top20k, Stekkelpak Zoltán. Stekkelpak Zoltán said: Két kötelező olvasmány az AdWord újdonságairól: http://bit.ly/ckSs3D és http://bit.ly/a6PeaC @duracelltomi -tól. Pls RT […]

  2. Remarketing új látogatókkal? - DuracellTomi Google AdWords blogja
    2011. június 2. csütörtök

    […] most csak egy ilyen széljegyzetnek minősíthető bejegyzés: egy remarketing hirdetéscsoportnál 1,75%-os új látogató számot mutat az Analytics, pedig elvileg a […]

  3. Fiók szintű kampányelhelyezési kizárások AdWordsben
    2012. július 14. szombat

    […] egy picit elidőzni. Akiknek ez a felület még új, azok egészen biztosan nem használtak még remarketinget és talán az érdeklődésen alapuló hirdetésekkel sem találkoztak még. Az ehhez kapcsolódó […]

  4. Remarketing Google Analytics segítségével - DuracellTomi blogja PPC-ről, webanalitikáról
    2012. augusztus 3. péntek

    […] remarketing tavaly márciusban jelent meg az AdWords célzásai között. Segítségével különböző […]

Szóljon hozzá!