Továbbfejlesztett (enhanced) kampányok AdWordsben

Szerző: Dátum: feb 7, 2013 Kategória: Google AdWords

Azt hiszem, nyugodtan mondhatom, hogy az utóbbi időszak egyik legkomolyabb bővítését köszönhetjük az AdWords felületén, ami a magyar keresztségben a továbbfejlesztett kampányok nevet kapta. Itt nem csak egy új funkcióról van szó, hanem a kampányok tervezésének, kezelésének új koncepciójáról, így nem is lehet egy bejegyzésben mindent leírni.

Nézzünk most egy áttekintést.

Ahhoz, hogy megértsük a mostani változás céljait és eredményeit, nézzük meg, mi volt tegnapig a javasolt kampány struktúra különböző esetekben.

Országos megjelenés, adott helyekhez közel magasabb licitekkel

Ha egy vagy több üzletet, irodát üzemeltetünk, ahol fogadjuk a vásárlókat, üzleteket, az eddigi stratégia kinézhetett úgy, hogy országos szinten adott pozíciókba licitáljuk a Keresőben a hirdetéseket, az üzletek közelében keresők felé viszont magasabb liciteket adnunk meg.

Ha adott például egy műszaki áruház hálózat budapesti, szegedi és debreceni üzlettel, akkor dönthettünk úgy, hogy aki Szegeden keres mobiltelefont, annak erősebben licitálunk, mert könnyebben behozhatjuk az üzletbe, ahol lehet, hogy vesz még mellé tokot, autós töltőt, más kiegészítőket (most tekintsünk el attól a ténytől, hogy egy jó webshoppal erre online is rá lehet venni a vevőket)

Eddig ehhez kellett egy országos kampány, amiből kizártuk a három várost és egy ennek a kampánynak egy másolata, ahol csak erre a három városra jelentünk meg. Ezzel külön liciteket tudtunk megadni a városokra és az általánosabb, országos hirdetésekre, sőt, más hirdetési szövegeket adhattunk meg egy budapesti célzáshoz (“jöjjön el üzletünkbe”) és mást az országoshoz (ingyenes kiszállítás 25.000 Ft felett).

Ugyanakkor a kulcsszavak kezelése már kevés klónozott kampány esetében is rémálommá vált, mert minden módosítást mindenhol újra és újra végre kellett hajtani, ami növelte a kampányok kezelésére fordított időt úgy, hogy az igazából redundáns munkafolyamatokat eredményezett.

Továbbfejlesztett AdWords kampányok: hely licitek

Továbbfejlesztett AdWords kampányok: hely licitek

Mostantól egy kampány Beállítások lapján egy külön “Helyek” szakaszban láthatjuk a kampányunk által célzott területeket (ország, megye, város, USA-ban akár irányítószám vagy választási körzet).

Mobilkampányok

A másik fontos terület, amelynek kezelése során eddig külön kampány létrehozására kényszerültünk, amikor mobil eszközöket céloztunk.

Mobil eszközökön (például a mobil keresőben) általában olcsóbb kattintási árakkal találkozunk, mint a hagyományosnak mondható asztali számítógépeken vagy laptopokon. A mobil keresőben csak kettő kiemelt helyünk van a találati lista felett, nincs oldalsó megjelenés, csak lenti, így teljesen más pozíciók lehetnek értékesek.

A tabletek mindig is egy picit két világ között lebegtek, mert a mai tabletek már alapvetően kényelmesen tudnak megjeleníteni normál weboldalakat is, nem feltétlenül igényelnek tabletre optimalizált megjelenést. Ez persze adott esetekben nem így van, de az eddigi tapasztalatom az, hogy a sima, desktop weboldalról is jöttek a konverziók tableten, már ha nem használtunk a weboldalon Flasht.

A továbbfejlesztett kampányokban külön licitet adhatunk meg mobil eszközökre (tabletekre egyelőre nem).

Továbbfejlesztett kampányok: eszközök kezelése

Továbbfejlesztett kampányok: eszközök kezelése

Fontos változás, hogy mostantól egy ilyen Kereső kampány nem célozhat csak mobil eszközöket. Felmerülhet a kérdés, hogy “hádemé”.

Amikor egy kampányban csak mobil eszközt céloztunk, de abból mindent, akkor jellemzően azért tettük ezt, hogy a liciteket másként tudjuk kezelni, esetleg más üzenetet fogalmazzunk meg mobilon. Erre is van megoldás az új kampányok kezelése során, a liciteket ugyanis százalékosan finomíthatjuk mobilokra, a hirdetéseknél pedig beállíthatjuk, hogy adott hirdetés csak mobilon jelenjen meg vagy csak asztali számítógépeken.

Ezek a változások tehát csak a Keresőt célzó kampányokat érintik, a Display Hálózaton futó kampányoknál továbbra is célozhatóak külön eszközök, operációs rendszerek és azok verziói.

Ha kimondottan mobil/tablet eszközöket és kiegészítőket tartalmazó webshopunk van, eddig érdekes célzási lehetőség volt a mobil keresőben az általánosabb kulcsszavakra (tok, töltő) rögtön olyan céloldalra vinni emberünket, ami az ő készülékéhez tartozik. Ehhez eddig annyi kampány kellett, ahány készülék. Mostantól a megfelelő ValueTrack paraméterrel a céloldalon kell egy megfelelő átirányítást elvégezni (pl. egy keresést megjeleníteni az oldalon belül).

Az új felületen sajnos nekem még nem jelennek meg konverziós adatok, ami miatt szerintem most még nehéz döntést hozni arról, hogy mégis kell-e változtatni a licit stratégián vagy nem.

A másik fenntartásom, ami miatt még mindig lehet, hogy használnék külön mobil kampányt: lehet, hogy más kulcsszavakra (is) céloznék mobilon, amire egy normál kampányban nem. Bár konkrét statisztikát még nem láttam arról, hogy mennyire más (rövidebb) keresések vannak mobilon, mint asztali gépeken, én azt gondolom, hogy érdemes lehet megpróbálni rövidebb, általánosabb kifejezéseket is ezeken az eszközökön.

Hirdetésütemezés

Külön fülre került a hirdetésütemezés is, ami még önmagában nem lenne forradalmi, azonban ahogy a helyek kezelésénél, úgy itt is kéz közelbe kerültek a Dimenziók lap adatai.

Arra már eddig is lehetőségünk volt, hogy egy kampányt csak a hét adott napjain, illetve egy nap adott óráiban futtassunk. Ez kapcsolódhat üzletünk nyitva tartásához, de elemezhetjük korábbi teljesítményünket és dönthetünk úgy, hogy a profitábilisabb órákban nagyobb licittel, máskor alacsonyabb licitekkel jelenünk meg.

Továbbfejlesztett kampányok: hirdetésütemezés

Továbbfejlesztett kampányok: hirdetésütemezés

Az új felületen láthatjuk a célzott órák alapvető statisztikáit (konverziókat sajnos itt sem) és ami még érdekesebb, hogy megnézhetjük, hogy egy konkrét időszak hogyan teljesített  hét napjain vagy adott napon adott órában. Itt is már vannak konverziós adataink, ugyanakkor a helyek kezelésével ellentétben itt nem tudok egy-egy órát kiemelni a részletesebb statisztikák megjelenítése során.

Telefonhívások

Számos olyan hirdető létezik, akiknek a weboldalán nem csak rendelni lehet vagy egy űrlap kitöltésével felvenni a kapcsolatot, hanem telefonszám is megjelenik. A telefonos hívások mérése mindig is körülményes dolog, kattintás mögé rejtett szám, dedikált telefonszám, sok olyan lehetőség van, amivel közelebb kerülhetünk olyan számokhoz, amelyek kiegészítik a triviálisan mérhető konverziós pontokat.

Hívásbővítmények eddig is szerepeltek a rendszerben, mostantól azonban hirdetéscsoport szintjén is megadhatunk szükség esetén más telefonszámot. Ha például olyan boltunk van, ahol adott termékkörökkel kapcsolatban más telefonszámon lehet érdeklődni, nem kell már külön kampányt létrehozni csak azért, mert adott hirdetéscsoportokhoz más telefonszámot szeretnénk megjeleníteni hirdetéseinkben.

A hívásbővítmények mobil eszközökön kattinthatóak, így a felhasználó azonnal telefonhívást kezdeményez, a kattintás pedig pontosan annyiba kerül, mint a hirdetés más részére érkező kattintás. USAban, Egyesült Királyságban és Németországban székelő cégek részére egy (most már) ingyenes ún. továbbító telefonszám is használható, így nem csak a telefonszámra kattintások mérhetőek, de például a hívások hossza is.

Szintén főleg mobil webhelyeknek fontos változás, hogy megjelent egy új konverzió típus a telefonhívásokra. Ha egy mobil webhelyen egy telefonszám “tappintható” és hívás kezdeményezésre alkalmas, akkor némi HTML kód módosítással ez a tappintás AdWords konverzióként mérhető. Persze erre eddig is léteznek trükkök, amelyek Google Analyitics esemény mérésekkel oldották meg a fenti mérést, mostantól viszont egyszerűsödik a helyzet.

Persze ahhoz továbbra is például egy dedikált telefonszám kell, ha az asztali számítógépekről érkező látogatók telefonhívásait mérni szeretnénk.

Webhelylinkek

Végre, végre, végre!

Sok-sok hirdető régi kérése, vágya, álma vált valóra, mivel a webhelylinkeket mostantól hirdetéscsoport szinten lehet kezelni ÉS végre linkenként külön statisztikát láthatunk.

Eddig a kampányokat jellemzően úgy kezeltük például egy webáruház esetében, hogy márka/típus szerint külön kampányokat hoztunk létre sokszor csak azért, hogy a kapcsolódó webhelylinkek is nagyon relevánsak legyenek. Ha például Canon fényképezőképeket hirdettünk, készítettünk egy Canon kampányt, amiben a webhelylinkek Canon kompakt gépeket, Canon tükrös gépeket, Canon objektíveket, stb. mutattak.

Mostantól csak ezért nem szükséges külön kampányba mennünk, mert minden webhelylinket hirdetéscsoport szinten lehet kezelni, ami sokkal rugalmasabb kezelést tesz lehetővé. Persze lehetnek ettől független tényezők, ami miatt továbbra is külön kampányt hozunk majd létre, de ez a mostani módosítás akkor is nagyon fontos és sokak által várt változás.

A másik nagyon fontos változás, hogy mostantól minden linkről külön statisztikát kapunk: CTR, CPC, konverziós adatok, mind láthatóak lesznek külön, így linkenként dönthetünk arról, mit cserélünk és mit tartunk meg.

Valószínűleg lesz még mit felfedezni az új felületeken, ez az összefoglaló sem teljes, de azért igyekeztem átvenni minden fontosabb változást.

Érdemes megnézni a kapcsolódó weboldalt is, ahol egy PDF-ben olvashatunk ezekről a változásokról és a frissítéshez szükséges és javasolt lépésekről.

3 Hozzászólások

  1. Továbbfejlesztett kampányok - Helyek kezelése - DuracellTomi blogja PPC-ről, webanalitikáról
    2013. február 7. csütörtök

    […] továbbfejlesztett AdWords kampányok sok helyen hoztak érdekes és értékes változásokat, nézzük most meg, mivel tudnak többet a […]

  2. Egyszerre több pénznem támogatása Google Analyticsben - DuracellTomi blogja PPC-ről, webanalitikáról
    2013. február 14. csütörtök

    […] tűnik, hogy ezek a hetek a régen várt funkciókról szólnak, amíg múlt héten az AdWords kampányok kezelésében jött pár régen várt frissítés, úgy a héten a Google Analyitics is hozott némi újdonságot. Olyan webáruházak számára […]

  3. Mobil ajánlatkorrekciók a továbbfejlesztett kampányokban - DuracellTomi blogja PPC-ről, webanalitikáról
    2013. július 17. szerda

    […] három oldalon találkoztam vagy pontatlan vagy egyenesen dilettáns információkkal az AdWords továbbfejlesztett kampányok mobil ajánlat korrekcióival kapcsolatban, fontosnak tartottam leírni részleteiben, mi is fog […]

Szóljon hozzá!