Az online marketinges polihisztor

Szerző: Dátum: ápr 8, 2014 Kategória: Google Analytics

Talán kevesen tudják, hogy én programozóként kezdtem a pályafutásom. Szoftvertechnológiát hallgattam főiskolán, nem is gondoltam volna, hogy 10 évvel később azzal fogok foglalkozni, amivel most éppen tevékenykedem. Ezzel mondjuk valószínűleg nem vagyok egyedül 🙂

Tegye fel a kezét, aki Google Analyticssel foglalkozik és nem kellett még HTML kódot értelmeznie, esetleg JavaScript sorokat bogarásznia?

Amikor egyre jobban mélyedtem el az AdWords és Analytics bugyraiban, egyre többször láttam, hogy mennyire jól jön a webes múltam. És közben egyre többször találkoztam ügyes szakikkal, akiknél időnként előkerült, hogy bizony nem mindig látják úgy egy-egy probléma megoldását, ahogy én. És nem azért, mert nem jó szakemberek, hanem azért, mert amikor valaki online dolgokban mozog, kikerülhetetlen, hogy picit polihisztorrá váljon.

Svájci bicska

Nem egyszer találkoztam már olyan emberrel, akik lelkesen bújták a statisztikákat, megdöbbentő ügyességgel láttak át minden apró szitán és vázoltak fel olyan számításokat, amikre én ha megveszek se jöttem volna rá. De amikor arra került a sor, hogy ezekhez a számításokhoz ügyes méréseket is kialakítsunk egy weboldalban, akkor már bajban voltak. Ezt nem lehet felróni senkinek, nem érhet mindenki mindenhez. Én sem ilyennek tartom magam.

Mégis, egyre többször találkozom más szakiknál is azzal a problémakörrel, hogy bele kell tanulniuk picit ebbe is, picit abba is. Analyticssel foglalkozó szakik HTML és JavaScript tanfolyamot keresnek. Mert enélkül nem lesz 110%, amit csinálnak. AdWords-el foglalkozó szakik is hasonló cipőben járnak.

De a dolog fordítva is igaz: webprogramozóként be tudjuk tenni a megfelelő helyre a megfelelő konverziós kódokat, mérőkódokat, de ha fogalmunk sincs, mit is várhatunk el ettől a pár sor kódtól, nem lehet jól tesztelni a működést. Egy weboldal, ha életre kell, százával nyújtja ki csápjait a web felé, letöltve tucatnyi képet, kisebb nagyobb program kódokat, szövegeket. Ha ebbe beledobunk egy újabb kavicsot, az csak egy újabb hullám lesz a sok között. De hogy merre kellene, hogy haladjon, iránymutatás nélkül nem lehet követni.

(Web)programozónak picit értenie kell már az analitikához, online marketingesnek picit a weboldalak mélyebb bugyraihoz. Nem lehet megúszni.

Google Tag ManagerA Google Tag Manager (és általában a tag manager eszközök, hiszen nem csak a Google rendelkezik ilyennel) picit ezen a nyakatekert világon próbál segíteni. Picit visszaadni a marketingesnek az időt, amit HTML buherálással kellene töltenie és picit visszaadni az időt a programozónak, amit a kódokhoz tartozó dokumentáció bogarászásával és a kódok tesztelésével kell töltenie.

A Tag Manager alapszinten többek között ezt adja (vissza): időt. És mint tudjuk, az idő pénz. Manapság nem is kis pénz. Fél óra ide, egy óra oda és máris megborult vagy megmenekült a feszes napirend.

De ahhoz, hogy segítsen nekünk, először nem meglepő módon időt kell rászánni. De ez az idő nem egy meddő kiadás. Ez befektetés. Befektetés az elkövetkezendő összes új projektbe. Azért, hogy a programozó újra alapvetően programozással foglalkozzon, a marketinges pedig bűvölni tudja a számokat. Mindenki a maga dolgát. És épp ezért fontos:

A Google Tag Manager használata nem váltja ki az IT csapatot. Ellenkezőleg! Segít ügyesebben együttműködni!

Ezért is bontottuk ketté a májusi Tag Manager tanfolyam tematikáját: egy napot főleg marketingeseknek és egy napot programozóknak. És két napot azoknak a polihisztoroknak, akik 100+10%-on szeretnék ezt művelni 🙂

Szóljon hozzá!