Remarketing Google Analytics segítségével

Szerző: Dátum: aug 3, 2012 Kategória: Google Analytics

Múlt héten érkezett a bejelentés, hogy hamarosan egyszerűsödik a remarketing listák kezelése AdWordsben azoknak, akik (ajánlott módon) a Google Analytics szolgáltatásait is igénybe veszik a hirdetett oldalon és megfelelően össze van kapcsolva a két fiók.

Nézzük meg, pontosan mit is jelent ez, milyen módosítások szükségesek a weboldalon és milyen lehetőségeket rejt ez a régi-új célzás. Látni fogjuk, hogy a lehetőségek tágítása valójában csak bonyolítja a funkció megértését és helyes alkalmazását, de megtanuljuk jól használni, hatékonyabbak lehetünk.

Előre is elnézést kérek, de itt sok dolgot nincs hely részletesen , így aki csak most kezd ismerkedni Analyticssel és nem tudja, mi az a szegmens vagy goal, az inkább most ne is olvassa tovább.

Egy kis emlékeztető

A remarketing tavaly márciusban jelent meg az AdWords célzásai között. Segítségével különböző feltételek alapján listákba szervezhetjük oldalunk látogatóit anonim módon, hogy ezen listák felhasználásával célozzunk később a Display Hálózaton. Ez így feleslegesnek tűnhet, hiszen ha egyszer már fizettünk azért, hogy emberünk az oldalunkra kerüljön, miért fizetnénk ugyanazért a látogatóért újra?

A kérdés jogos, a válasz erre az, hogy azért, mert az ő érdeklődése a termék/szolgáltatás iránt erősebb lehet, mint azé a felhasználóé, akiről szinte semmit sem tudunk, de megjelenik neki a hirdetésünk akár a keresőben, akár a Display Hálózaton.

Azért írom, hogy “erősebb lehet”, mert ha olyan célzásokat, kulcsszavakat használunk, amelyek teljesen félrevihetik a megjelenéseket, akkor olyanokat is az oldalra hozhatunk, akik nem is tartoznak a célcsoportba. Ha például kutyakozmetikával foglalkozunk és hirdetünk a keresőben arra a szóra, hogy “kutya”, akkor behozhatunk az oldalra olyanokat is, akik valójában csak cuki kutyás videókat keresgélnek a neten. Kevesen fognak kattintani a hirdetésünkre, hiszen abban benne van, hogy kutyakozmetikával foglalkozik az oldal, de 1000-ből biztos lesz 5-6 ember, aki így is kattint “hátha” alapon.

Fontos tehát, hogy az eddigi beállításokkal valóban célközönséget érjünk el. Ezzel még mindig nem válaszoltam meg, hogy mégis mi a bánatnak akarjuk újra visszahozni egy látogatót az oldalunkra. Azért, mert még nem tette meg azt, amiért az oldalra hoztuk: nem iratkozott fel a hírlevélre, nem vásárolt, nem foglalt időpontot, stb. Vagy: azért, mert már régen volt, amikor vásárolt és a termék jellege miatt érdemes megjeleníteni egy üzenetet, hogy jöjjön és vásároljon újra (pl. 30 db-os étrend kiegészítő eladása után 3 héttel már el lehet kezdeni megjeleníteni egy hirdetést, hogy jöjjön és vegye meg nálunk újra a következő “adagot”)

A remarketing csak alapszinten szól arról, hogy hirdetéseket jelenítünk meg azoknak, akik már jártak az oldalon. Sokkal hatékonyabb, ha olyanokat célzunk, akik jártak az oldal, de nem konvertáltak. Vagy jártak a jelentkezés oldalon, de mégsem jelentkeztek. Vagy jártak a webshop kosarában, tettek bele terméket, de nem rendeltek. Ezek az emberek már nagyon közel kerültek ahhoz, hogy ügyféllé váljanak, de valami miatt mégsem fejezték be a folyamatot. Nekik hasznos lehet megjeleníteni egy üzenetet, hogy “hé haver, ne hagyd parlagon a kosarad, itt egy kupon, tedd bele ezt is, gyere, zárd le a rendelésed”.

És akkor még nem beszéltünk a kombinációs lehetőségekről, amikor olyanokat célzunk, akiknek az érdeklődési kategóriája megfelelő ÉS még nem jártak az oldalon.

Az eddigi technikai megvalósítás sok módosítást igényelt az oldalon: különféle kódokat kellett számos helyre betenni, akik nem tudják, mi az a HTML, mert az oldalt valaki elkészítette nekik, azoknak még nehezebb dolguk volt, egy szóval nem mindenkinek volt triviális használatba venni ezt a sokszor nagyon hatékony eszközt.

Hogy jön az Analytics a képbe?

Ha használjuk a Google Analytics szolgáltatásait, akkor máris van egy olyan eszközünk, amely elég sok információval rendelkezik az oldalunkra érkező látogatókról: milyen böngészőt használnak, milyen gyakran térnek vissza az oldalra, mely oldalakat nézik meg a leginkább, mely forgalmi források hozzák a legtöbb bevételt, stb.

Nem megyek most bele az Analytics beállításainak részleteibe, mert sosem lesz vége ennek a cikknek és még csak az elején vagyunk 🙂 Ha valaki most kezd csak ismerkedni a szolgáltatással, annak nem javaslom, hogy rögtön a remarketinggel kezdje.

Azon túl, hogy egy remarketing listát hozzunk létre az összes weboldal látogatóval vagy az oldal bizonyos részeit megtekintő felhasználókkal, két olyan eszközünk is van, amellyel az eddigieknél sokkal érdekesebb célzásokat használhatunk.

Remarketing listák látogató szegmensekkel

Ha már használtunk egyéni szegmenseket a jelentések adatainak értelmezése során, akkor nem lesz nehéz elképzelni a látogatói szegmenseket sem: csoportba foglalhatjuk például azokat a látogatókat, akik legalább 2-3 oldalt megnéztek a látogatásaik során vagy legalább 10 000 Ft-ért vásároltak, stb. A pontos lehetőségeket még én sem látom, mert ez a funkció a következő hetekben jelenik meg az Analytics fiókokban.

Fontos különbség, hogy amíg egy egyéni szegmens az egyes látogatások között szűr, addig a látogatói szegmens az elmúlt 7 nap összes látogatását egyben kezeli, így olyan szűrést is létrehozhatunk, hogy “akik legalább három alkalommal keresték fel az oldalt (az elmúlt 7 napban)”. Nekem ez a 7 nap egy picit kevésnek tűnik, de idővel talán ezen is lehet majd finomítani.

Sajnos a baj az, hogy ha egyszer valaki bekerül egy ilyen remarketing listára, az nem törlődik onnan, ha már nem áll fenn az általunk megadott kritérium. Ha például azokat célozzuk, akik nem rendeltek még, de közben az illető már vásárolt, azok rajta maradnak a listán.

Azon túl, hogy bizonyos beállításoknak megfelel egy illető, listába szervezhető az alapján is, hogy pontosan milyen lépéseken ment végig az oldalon. Vegyünk például egy látogatót, aki látta az oldalunkon az árjegyzéket utána látta a kontakt oldalt, de nem töltötte ki az időpont foglaláshoz létrehozott űrlapot. Ez máris egy fokkal célzottabb, mint ha azt mondom, hogy “látta a kontakt oldalt, de nem foglalt időpontot”.

A lehetőségek tárháza úgy gondolom, hogy nagy, érdekes lesz figyelni, ki milyen beállításokkal ér el hatékony működést.

Arra itt is figyeljünk, hogy egy listára legalább 100 egyedi felhasználó kell, hogy felkerüljön, ha tehát olyan szűréseket állítunk be, amelynek csak néhány felhasználó tesz eleget alapesetben egy 30 napos periódus alatt, akkor nem lesz alkalmas a remarketing lista arra, hogy hirdetéseket jelenítsen meg.

Számos érdekes példa olvasható már most is a kapcsolódó súgó oldalon, ahol néhány képernyőkép is mutatja, hogy akár elborult kombinációkat is ki lehet alakítani:

Látogaói szegmens létrehozása

Látogatói szegmens létrehozása

Remarketing listák Analytics célok (goal-ok) felhasználásával

Analyticsben számos célt állíthatunk be, amellyel mérhetjük az oldal hatékonyságát. Nem minden GOAL jelent ügyfélszerzést, segíthet az oldalon mozgó felhasználók viselkedését megérteni, ha ún. mikrokonverziókat is beállítunk: például ha megnézte az árlista oldalt, az már nem is rossz, ha ezt célként beállítjuk, megnézhetjük, hogy mely forgalmi forrásokból érkezik olyan látogató, aki nem csak a szolgáltatások között mozog, hanem árakat is ellenőriz.

Webshopoknál ilyen cél lehet, ha kattintanak a “kosárba tesz” gombra. Aki erre kattint, az máris kifejezte, hogy nem csak informálódni akar, hanem talán rendelni is. Ha itt még sincs lezárt rendelés, annak oka lehet: most nincs annyi pénze vagy közben nézett más oldalakat is és ott kedvezőbb feltételekkel tudta ugyanezt megrendelni, stb.  A lényeg, hogy azonosítjuk azokat, akik az egyszerű nézelődőnél többet jelentenek a látogatások során.

Nekik is érdemes lehet további hirdetéseket célozni a remarketing segítségével, ha a listára kerülést az ilyen rész-célok eléréséhez kötjük.

Kombináció más AdWords listákkal

Ahogy eddig, úgy most is kombinálhatjuk az AdWords felületén az Analyticsben létrehozott remarketing listáinkat is például érdeklődési kategóriákkal. Kevesen használnak például úgy célzást, hogy adott érdeklődési kategóriát céloznak úgy, hogy kizárják azokat, akik már az oldalon jártak. Ezzel tényleg új látogatók hozhatóak az oldalra, ami jól mutatja, hogy a remarketing nem csak az eddigi látogatók visszacélzására alkalmas.

Nagyon sok lehetőség rejlik a remarketingben, aki csak azzal foglalkozik, hogy azokat érje el, akik az oldalon jártak, csupán a felszínt kapargatja. Ennél sokkal kifinomultabb célzásokat is használhatunk, néha komolyabb kreativitás is kell ahhoz, hogy kigondoljuk egy jó célcsoportot.

A Google Analytics-el bemutatkozott remarketing lehetőségekhez csupán egy minimális módosítás kell a mérőkódban, így nincs szükség komplikáltabb fejlesztésekre ahhoz, hogy jó célzásokat tudjuk kitalálni. Ez az egyszerűsítés és a látogatói szegmensekkel elérhető komplexitás sokat lendíthet az online marketing sikerein, hiszen ne feledjük: a remarketing nem csak azokat a látogatókat célozza, akik fizetett hirdetésből érkeznek, hanem bárkit, aki valahonnan valamiért az oldalon járt!

Szóljon hozzá!