Google Instant: ami változik és ami nem

Szerző: Dátum: szept 9, 2010 Kategória: Egyéb Google, Google AdWords

Megvolt a nagy bejelentés, igazából a hatalmas durranás elmaradt szakmai körökben, mivel a Google maga csöpögtette az esemény témáját firtató blog bejegyzésekhez az információkat. Nemrégiben már felröppentek videók, amelyek a keresési kifejezés közben megjelenő találati listákat mutatták, mára pedig hivatalosan is elindult a Google Instant: keresési találatok listázása már a kereső kifejezés gépelése közben.

Magyarországról a google.hu oldalon keresők számára még nem elérhető, így azon magyar weboldalakat még nem érinti (jelentősen), amelyek magyar látogatókat fogadnak elsődlegesen (vagyis a többség). Általában bánatosan konstatálom bizonyos Google szolgáltatások honosításának hiányát, most azonban jól is jöhet a megnyert idő: úgy láthatjuk meg az első tapasztalatokat, praktikákat, iránymutatásokat, hogy azokat nem a saját bőrünkön kell megtapasztalnunk.

Webmesterek, AdWords hirdetők és Analytics guruk: összeszedtem egy blog bejegyzésbe a Google Instanttal kapcsolatos eddig megjelent tudnivalókat.

Google Instant, a SEO gyilkos (?)

Amikor a Google valamilyen módosítást vezet be a keresőjében, rendszerint megjelennek a neten azokat a hangok, amelyek az új vagy módosított indexelési eljárást, rangsorolási algoritmust a keresőoptimalizálás gyilkosának titulálják. Most sincs ez másként, én azonban első nekifutásra (most) nem így vélekedek.

Először is a funkció kikapcsolható (lásd lentebb). Számomra elsőre zavaró, de én sokszor a megszokások embere vagyok (legbelül persze nyitott minden újra és szépre :-)). Szerintem sokan nekifutnak majd és elkezdik használni, mások zavarukban és türelmetlenségükkel t-10 másodperc alatt szabadulnak meg a gépelés közben megjelenő találatoktól, aztán pár hét vagy hónap múlva, ha a szomszéd íróasztalokon már mindenki így keres, akkor majd adnak még egy esélyt az egésznek.

Ami fontos: a Google Instant nem változtat a rangsorolás módján, tehát elvben nem veszítünk pozíciókat, nem kell kidobni az elmúlt időszak kínkeserves munkáját, azonban mégis lesznek hatásai a keresőoptimalizálás egyes fázisaira.

Predicted Query – az előre jelzett lekérdezés

Egy új fogalom jelent meg az Instant bevezetésével. Amikor emberünk elkezd begépelni egy kifejezést a Google keresőjébe, a rendszer becslést végez és megpróbálja a korábbi keresések alapján kitalálni, mit is szeretne megtalálni a felhasználó.

Ha például a “vac” szót írja be, akkor a “vacation rentals” kifejezést vetíti előre, mint keresést és rögtön meg is jeleníti hozzá a találatokat. (Azt, hogy a statisztikákat ez hogyan befolyásolja, lentebb leírom részletesebben)

Ha tovább gépel és a “vacu”-nál tart, máris más irányt vesz az Instant és “vacuum” keresésre tér át, ami jelentősen eltér az első becslés témájától. Két keresési kifejezésünk lesz tehát: a előre jelzett lekérdezés (predicted query) és az, ahol a felhasználó valójában tart a gépelés során.

Általánostól a pontosig

Kezdetben tehát még pontatlan, esetleg általánosabb keresésekre jelennek meg találatok. Ha valaki majd Miskolctapolcán keres szállást a “szállás miskolctapolcán” kereséssel, előbb fog eljutni a “szállás” szóra megjelenő találatokig, ahol azért jellemzően a nagyobb, erősebben keresőoptimalizált oldalak jelennek meg. Kétségtelen, hogy ez negatívan befolyásolhatja a kisebb, tematikusabb oldalak eredményeit, forgalmát.

Mégis miért lehet ez mégis jó a kisebb weboldalaknak?

A keresés során most is ott figyelnek a javasolt keresések a kereső doboz alatt. Mostantól talán még nagyobb hangsúlyt kell fektetni egy oldal optimalizálása során arra, hogy megnézzük, milyen javaslatokat ad az általánosabb keresésekből kiindulva a kereső és milyen hosszabb, pontosabb, a long tail felé eltoló kifejezéseket dob fel a felhasználónak. Idővel talán nem is lesznek annyira fontosak az általános találatok, mert azok felett átsiklik majd emberünk tudva azt, hogy ha tovább gépel, pontosabb választ kaphat kérdésére.

Nyilván nehéz megbecsülni a keresési szokások lehetséges változásait egy Google Instant jellegű fejlesztés bevezetése után, erre majd a következőkben megjelenő tanulmányok, elemzések adhatnak majd válaszokat (mert hogy nem egyféle kimenetele van egy ilyen kutatásnak, az is biztos). Én most azt mondom, hogy talán megtaníthatja az embereket arra, hogy jobban, pontosabban, precízebben fogalmazzák meg azt, amit végül is keresnek.

Azt viszont nem hangsúlyoznám ki a Google helyében, hogy ez hány másodperccel rövidíti le a kereséssel töltött időt a felhasználó számára: ez a mondat számomra olyan, mint ha arról próbálnék meggyőzni valakit, hogy a 9 Ft-os zsömlét vegye minden körülmények között, mert a 12 Ft-os 3 Ft-al drágább.

Google Instant, az AdWords gyilkos (?)

Érdekes hatással lehet a keresőben futó kampányainkra a Google Instant bevezetése. Az első gondolat, ami talán az AdWords kampányokkal dolgozó marketingesekben és weboldal tulajdonosokban megjelenhet, hogy ezzel nőhet a megjelenések száma, sokszor talán feleslegesen, hiszen a hirdetések ott figyelnek a gépelés közben megjelenő találatok mellett akkor is, ha a felhasználó épp nem oda figyel, mert már gépel is tovább.

Én itt egy picit borúlátóbb vagyok, de igazolni itt is csak az idő tud majd.

Nézzük meg először is, hogyan változik a megjelenés (impression) meghatározása a Google Instatot használó felhasználók esetében. Megjelenésnek számít:

  • A felhasználó a gépelés során nyom egy Entert, a Keresés gombra kattint vagy választ egyet a felkínált javaslatok közül. Ez lényegében az eddigi meghatározás, csak kicsit okosabban megfogalmazva.
  • A találati listában egy eredményre, hirdetésre, pontosításra klikkel, magyarul elkezdi használni az éppen megjelenő találati listát.
  • Befejezi a gépelést és eltelik három másodperc “üresjárat”.

Nekem az utolsó pontnál vannak aggályaim, mert én a három másodpercet egyrészt kevésnek érzem, másrészt kevésbé direkt kinyilatkoztatása annak, hogy megtaláltam, amit keresek. Mi van, ha megakad a gépem? Mi van, ha megakad a net kapcsolatom? Mi van, ha épp odaszólt asszony-pajtás/gyerek/szülő/tévé/stb. és egy pillanatra elterelődött a figyelmem? Sok megjelenés mellett ezek száma valószínűleg elhanyagolható, ez is igaz, de mi van, ha valaki lassan gépel? Az ilyen keresések száma is ennyire elhanyagolható? Remélhetőleg igen, nem igazán jellemző, hogy a Google háza táján hasraütés szerűen szülnek meg egy 3 másodperces limitet.

A másik érdekes kihatás a CTR változása: ha nő a megjelenések száma de a klikkelések száma ezt nem követi, akkor az csökkenti az átkattintási arányt, ami végső soron a minőségi mutató csökkenéséhez vezethet. Mivel nem számol minden bevillanást megjelenésnek a rendszer, ezért reményeim szerint ez nem fog olyan mértékben eszkalálódni, ahogy egyesek első és második nekifutásra is “remélik”.

Hatása lehet a kulcsszavak megválasztására is: a kampányok kezelése során most is hirdethetünk általánosabb kulcsszavakra, ahol inkább csak az érdeklődők számára tesszük egyértelművé, hogy a tájékozódás után a vásárlási döntés során a mi weboldalunkat is vegye figyelembe. Megjelenhet (vagy felerősödhet) egy újfajta általánostól-a-pontosig stratégia, amikor a gépelés során megjelenő, egyre jobban pontosított keresési javaslatokra építjük fel a hirdetések megjelenését biztosítva azt, hogy mindig szem előtt legyünk, amikor a felhasználó gépel.

Google Instant és a webanalitika

Amikor keresőoptimalizálásról vagy keresőmarketingről beszélünk, fontos és sokszor hosszadalmas művelet megismerni a felhasználók keresési szokásait. Ez a feladat most kiegészül egy új ponttal: megismerni, meddig gépelnek a felhasználók és ezáltal megtapasztalni, milyen javaslatokat fogadnak el, milyen pontos maga a kereső e tekintetben (is). Ezt követően pedig azonosítani azokat a kulcsszavakat, amelyekre érdemes odafigyelni akár a normál találati listában akár a fizetett hirdetések között.

Mondanom se kell, nem tartott sokáig, mire megjelentek az első blog bejegyzések arról, miként is tehetjük láthatóvá azokat a töredék kifejezéseket, amelyekre a felhasználó klikkelt weboldalunkra a találati lista valamelyik részét.

Először is, amit tudnunk kell, hogy az eddig ismert q paraméterben mindig az előre jelzett lekérdezés szerepel, vagyis teljes kulcsszavak. Az új oq paraméter tartalmazza számunkra azt a töredéket, ameddig emberünk eljutott a keresés során. Így pedig már létre lehet hozni olyan szűrőt Analyticsben, amely megjeleníti ezeket a töredék kifejezéseket is, illetve módosíthatjuk saját rendszereinket is, hogy figyelembe vegyék ezt az új paramétert is.

Kérem, kapcsolja ki…

A Google Instant bemutatásához készült oldal kérdések és válaszok részében – talán nem meglepő módon – az első dolog, amit leírnak, hogyan kapcsolható ki a funkció. A legegyszerűbb a képen látható kapcsoló használata, de a keresési beállítások között is megtalálhatjuk a “kapcsoló gombot”:

Google Instant kikapcsolása

Google Instant kikapcsolása

Egy új világ hajnala…

… vagy éppen nem :-) A Google Instanttal kapcsolatban egy dolog mindenképpen kimondható: innovációból még mindig nincs hiány a Google háza táján és abban is biztosak lehetünk, hogy nem véletlenül így és ebben a formában került a nagyközönség elé. Láttunk már komoly hibákat is egy-egy termékbevezetés során, elég csak a Zümm (Buzz) indulását követő adatvédelmi problémákra visszagondolni, most azonban az az érzésem, hogy – főleg a kikapcsolás ilyen mértékű kiemelésével – odafigyeltek arra, hogy akinek nem inge, az véletlenül se öltözzön át :-)

A következő napok és hetek biztosan tele lesznek érdekes blog bejegyzésekkel, első tapasztalatokkal és ahogy az elején írtam, érdemes ezeket követni és elolvasni, hogy a későbbi magyarországi bevezetést már tapasztalatokkal felvértezve fogadja minden SEO-s és AdWords felhasználó.

3 Hozzászólások

  1. gored
    2010. szeptember 9. csütörtök

    Remek és gyors cikk, jól összefoglalja a dolgokat.
    Külön grat, hogy meglett az Adwords képesítés! :)

  2. DuracellTomi
    2010. szeptember 10. péntek

    Köszönöm! :-)

  3. Google Instant hatása az AdWords kampányokra | adwordsmarketing.hu - útmutató blog a Google AdWords rendszerről
    2010. november 10. szerda

    [...] jelenleg korlátozottan érhető el az Instant. Geiger Tamás (@duracelltomi) már írt erről egy bejegyzést , érdemes elolvasni. Én nem is mennék bele ennyire részletesen, inkább csak a leggyakoribb [...]

Szóljon hozzá!